Ministerul Educatiei Nationale

Reuniuni internaționale pe tema politicilor educaționale între China și statele din Europa Centrala și de Est (Timișoara, 17 - 18 mai 2019)

1 zi 17 ore ago
18 Mai 2019

Vineri, 17 mai 2019, s-a desfășurat, la Timișoara, reuniunea Dialogul pe tema politicilor educaționale între China și statele din Europa Centrala și de Est. Aflat la a șaptea ediție, evenimentul a fost organizat de Ministerul Educației Naționale, cu sprijinul Universității de Vest din Timișoara, reunind reprezentanți ai ministerelor care dețin competențe în domeniul educației din China și 12 state central și est-europene.

Temele de discuție au vizat rolul colaborărilor și schimburilor universitare în îmbunătățirea proceselor de predare și învățare, consolidarea colaborării în domeniul predării limbilor străine, respectiv promovarea calității și a excelenței în învățământul profesional și tehnic.

În acelasta perioadă, Universitatea de Vest din Timișoara găzduiește și a VI-a reuniune a Consorțiului instituțiilor de învățământ superior din China și țările Europei Centrale și de Est (17-18 mai). Obiectivele propuse sunt dezvoltarea cooperării între universitățile din China și țările Europei Centrale și de Est, intensificarea schimburilor interuniversitare și demararea unor proiecte comune, promovând excelența în educație. La eveniment iau parte 120 de reprezentanți ai comunităților academice din cele 75 de universități membre ale consorțiului. 

De asemenea, în intervalul 17 - 19 mai, are loc a doua reuniune a Consiliului Național al Rectorilor din acest an, organizată cu ocazia aniversării a 75 de ani de activitate academică și de cercetare la Universitatea de Vest. 

La ceremonia care a marcat împlinirea a 75 de ani de activitate academică și de cercetare la Universitatea de Vest a participat și ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Miniștrii și reprezentanții ministerelor educației din Asia-Europe Meeting/ASEM au adoptat Declarația de la București

3 zile 7 ore ago
16 Mai 2019

Miniștrii și reprezentanții ministerelor educației din statele membre ale inițiativei de cooperare interregională Asia-Europe Meeting/ASEM, aflați în Capitala României cu prilejul celei de-a șaptea Reuniuni ASEM/ASEM ME7 (15-16 mai), au adoptat Declarația de la București.

Document de referință pentru întâlnirile viitoare, Declarația de la București statuează rolul Procesului Educațional ASEM în atingerea Obiectivelor Globale de Dezvoltare Durabilă prevăzute de Agenda 2030. În acest sens, Dezvoltarea Durabilă și Digitalizarea au fost introduse ca teme transversale în cadrul celor patru arii prioritare ale Procesului Educațional ASEM: asigurarea și recunoașterea calității educației, implicarea mediului de afaceri și industriei în educație, mobilitatea echilibrată și învățarea pe tot parcursul vieții (inclusiv învățământul profesional și tehnic).

Discuțiile din aceste două zile au vizat instrumente deja utilizate în Procesul Educațional ASEM, precum și măsuri necesare pentru asigurarea echilibrului și caracterului incluziv al mobilităților între Asia și Europa, în contextul erei digitale. Îmi exprim satisfacția că aceste discuții au contribuit la dezvoltarea cooperării macroregionale Europa-Asia, dar și speranța că rezultatele acestei reuniuni vor fi relevante pentru procesul de cooperare ASEM în domeniul educației”, a declarat ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu.

Tema reuniunii ministeriale ASEM ME7, organizată de Ministerul Educației Naționale, cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe și al Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), a fost „Educația care conectează: incluziune, mobilitate și excelență în sprijinul obiectivelor de dezvoltare durabilă”. 

Evenimentul a fost precedat de Reuniunea Înalților Funcționari (2nd Senior Officials’ Meeting/SOM2), desfășurată în data de 14 mai sub forma unei întâlniri tehnice, în care participanții au discutat și stabilit de comun acord raportul de activitate între cele două reuniuni ministeriale - ASEM ME6 de la Seul și ASEM ME7 de la București (Stocktaking Report from Seoul to Bucharest) și concluziile ASEM ME7 (ASEM ME7 Chair’s Conclusions). Ambele evenimente au făcut parte din calendarul acțiunilor derulate în contextul exercitării de către România a Președinției la Consiliul Uniunii Europene.

Informații suplimentare

ASEM (Asia-Europe Meeting) este o platformă de cooperare între Europa și Asia, lansată în anul 1996, în vederea consolidării dialogului dintre cele două regiuni.

ASEM are în prezent 53 de parteneri: 51 de state (28 de state membre UE, Elveția, Norvegia și 21 de state asiatice) și 2 organizații internaționale - Uniunea Europeană și Secretariatul ASEAN (Asociaţia Naţiunilor din Asia de Sud-Est). România a aderat la ASEM cu ocazia Summit-ului ASEM7 (Beijing, 24-25 octombrie 2008).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Reuniunea miniștrilor Educației din cadrul ASEM și Reuniunea Înalților Funcționari (14 - 15 - 16 mai, București)

5 zile 8 ore ago
14 Mai 2019

UPDATE (15.05.2019)

Agenda finală a evenimentului este disponibilă atașat.

***

Ministerul Educației Naționale organizează în perioada 15 -16 mai 2019, la București, cea de-a șaptea Reuniune a Miniștrilor Educației din cadrul ASEM (7th ASEM Education Ministers’ Meeting/ASEM ME7). Aceasta a fost precedată de Reuniunea Înalților Funcționari (2nd Senior Officials’ Meeting/ SOM2), desfășurată astăzi, 14 mai. Ambele evenimente fac parte din calendarul acțiunilor derulate în contextul exercitării de către România a Președinției la Consiliul Uniunii Europene.

Reuniunea SOM2 a avut ca scop pregătirea ASEM ME7 și a fost organizată sub forma unei întâlniri tehnice, în care participanții au discutat și stabilit de comun acord raportul de activitate între cele două reuniuni ministeriale - ASEM ME6 de la Seul și ASEM ME7 de la București (Stocktaking Report from Seoul to Bucharest) și concluziile ASEM ME7 (ASEM ME7 Chair’s Conclusions).

Evenimentele găzduite de Palatul Parlamentului reunesc reprezentanți ai ministerelor educației din cele 51 de state membre ale inițiativei de cooperare interregională Asia-Europe Meeting (ASEM).

Tema reuniunii ministeriale ASEM ME7 este „Educația care conectează: incluziune, mobilitate și excelență în sprijinul obiectivelor de dezvoltare durabilă”. Pe parcursul celor două zile (15-16 mai), discuțiile miniștrilor educației vor viza instrumentele disponibile, precum și măsurile necesare pentru asigurarea echilibrului și caracterului incluziv al mobilităților dintre Asia și Europa în era digitală. 

De asemenea, în cadrul dezbaterilor, un punct important de interes îl va constitui modul în care Procesul Educațional ASEM contribuie la îndeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă.

Informații suplimentare

ASEM (Asia-Europe Meeting) este o platformă de cooperare între Europa și Asia, lansată în anul 1996, în vederea consolidării dialogului dintre cele două regiuni.

ASEM are în prezent 53 de parteneri: 51 de state (28 de state membre ale UE, Elveția, Norvegia și 21 de state asiatice) și 2 organizații internaționale - Uniunea Europeană și Secretariatul ASEAN (Asociaţia Naţiunilor din Asia de Sud-Est). România a aderat la ASEM cu ocazia Summit-ului ASEM7 (Beijing, 24-25 octombrie 2008).

Procesul Educațional ASEM se bazează pe patru arii prioritare: asigurarea și recunoașterea calității educației, implicarea mediului de afaceri și industriei în educație, mobilitatea echilibrată și învățarea pe tot parcursul vieții (inclusiv învățământul profesional și tehnic).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Agenda ASEMME7-final_15.05.2019F.pdf
daniel.tomoni

A 7-a ediție a Conferinței Rectorilor și Forumului Studenților ASEF (11-14 mai 2019, București)

5 zile 10 ore ago
14 Mai 2019

Capitala României a găzduit, în perioada 11 - 14 mai 2019, a șaptea ediție a Conferinței Rectorilor (ARC7) și Forumului Studenților ASEF, eveniment organizat de Fundația Asia-Europa (ASEF), Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) și Ministerul Educației Naționale (MEN), sub egida Președinției rotative a României la Consiliul Uniunii Europene.

Reuniunea a fost organizată în parteneriat cu Asociația Europeană a Universităților (EUA), Asociația Internațională a Universităților (IAU), Asociația universităților din Asia de Sud-Est (ASEAN), Asociația Universităților din Asia - Pacific (APRU), Agenția Universitară a Francofoniei (AUF) și Consiliul Național al Rectorilor din România (CNR).

Evenimentul a reprezentat o platformă de dialog pentru lideri universitari, studenți, experți în învățământul superior și alți actori relevanți din domeniul învățământului superior din Europa și Asia. În acest cadru s-au desfășurat dezbateri ce vizează contribuția instituțiilor de învățământ superior la implementarea obiectivelor Agendei 2030.

Grupurile de lucru ale studenților și rectorilor au discutat pe tema impactului Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă asupra guvernanței universitare, relevanței sociale a universităților și internaționalizării învățământului superior.

În acest context, au fost agreate recomandări de politici publice, care urmează a fi prezentate în cadrul celei de-a șaptea Reuniuni a Miniștrilor Educației/ASEM ME7 (15-16 mai, București).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Sesiunea specială a examenului național de Bacalaureat pentru componenţii loturilor olimpice se desfășoară la Ploiești, în perioada 16 mai - 5 iunie 2019

5 zile 14 ore ago
14 Mai 2019

Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești găzduieşte, în perioada 16 mai - 5 iunie, sesiunea specială a examenului național de Bacalaureat pentru absolvenţii de liceu din loturile naţionale lărgite care se pregătesc pentru olimpiadele internaționale și concursurile internaţionale sportive.

Pentru susţinerea examenului în această sesiune sunt eligibili 176 de elevi de clasa a XII-a, aflaţi în pregătire sau în etapele de selecţie pentru alcătuirea echipelor care vor reprezenta România atât la olimpiadele internaţionale pe discipline, cât şi la diverse competiţii sportive europene sau mondiale.

Înscrierea candidaţilor va avea loc în zilele de 16 şi 17 mai. 

Probele de evaluare a competenţelor se vor desfăşura astfel: 

  • 20 - 21 mai (evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română/limba maternă);
  • 22 mai (evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională);
  • 23 - 24 mai (evaluarea competenţelor digitale)

Probele scrise au următorul calendar: 

  • 27 mai (Limba şi literatura română);
  • 28 mai (proba obligatorie a profilului);
  • 29 mai (proba la alegere a profilului şi specializării);
  • 30 mai (Limba şi literatura maternă). 

Afişarea primelor rezultate este prevăzută pentru data de 31 mai (până la ora 12:00), depunerea eventualelor contestaţii fiind programată în cursul aceleiaşi zile (12:00 - 14:00). În intervalul 31 mai - 5 iunie vor fi soluţionate eventualele contestaţii şi afişate rezultatele finale.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Informare de presă

5 zile 14 ore ago
14 Mai 2019

Ministerul Educației Naționale informează actorii principali ai sistemului de învățământ că este și rămâne în vigoare, în continuare, calendarul admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2019 - 2020, prevăzut în Anexa nr. 1 a ordinului nr. 4.829/2018 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat.

Pentru probele de verificare a aptitudinilor și a cunoștințelor de limbă modernă și maternă, înscrierile sunt programate pentru zilele de 13 și 14 mai, iar desfășurarea probelor pentru perioada 15 - 17 mai 2019.

Totodată, mișcarea personalului didactic se realizează, de asemenea, după calendarul deja aflat în vigoare, conform ordinului nr. 5.460/2018, modificat prin ordinul 3.886/11.04.2019.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Șase medalii de argint, palmaresul României la Olimpiada de Ştiinţe a Uniunii Europene/EUSO 2019

1 săptămână ago
12 Mai 2019

Elevii din echipele României au obținut 6 medalii de argint la a XVII-a ediţie a Olimpiadei de Ştiinţe a Uniunii Europene (EUSO), desfăşurată în perioada 4 - 11 mai, în localitatea portugheză Almada.

Cei șase olimpici premiați sunt Mihnea Nastai (Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Satu Mare), Tudor Gabriel Mocioi (Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din București) și Mircea Raul Bodrogean (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București) - echipa A, respectiv Mălina Elena Constantinescu (Colegiul Național din Iași), Gheorghe Găitan (Colegiul Național ,,Petru Rareș” din Suceava) și Neculau Octavian (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București) - echipa B.

Echipele au fost coordonate de conf. dr. ing. la Universitatea Politehnica din București, Stefan Theodor Tomas (conducătorul delegației și mentor pentru chimie), lector dr. la Facultatea de Biologie a Universității din București, Georgiana Duță-Cornescu (mentor pentru biologie) și Ion Toma (mentor pentru fizică), profesor la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Capitală. 

Olimpiada de Ştiinţe a Uniunii Europene (EUSO) este o competiţie cu caracter interdisciplinar pe echipe. Fiecare stat poate înscrie două formaţii alcătuite din câte trei elevi. Participanţii susţin două probe practice cu durata de 4 ore fiecare, la trei discipline (biologie, chimie şi fizică), punctele de la fiecare experiment cumulându-se în contul echipelor. Ediţia din acest an a reunit 50 de echipe din 24 de țări.

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a întâmpinat și felicitat delegația României pentru rezultatele obținute, duminică, 12 aprilie, pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă”, la întoarcerea în țară.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Mesajul doamnei Ecaterina Andronescu, ministrul Educației Naționale, cu prilejul zilei de 9 Mai - Ziua Europei

1 săptămână 3 zile ago
09 Mai 2019

«Acum 69 de ani, Robert Schuman, ministrul francez de externe, ținea celebrul său discurs, marcând astfel adevăratul început al construcției europene.

După 12 ani de apartenență la Uniunea Europeană, anul acesta România marchează Ziua Europei din poziția de stat membru care deține pentru prima dată Președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene. 

Din această calitate, prioritățile Președinției României contribuie, într-un moment de o importanță deosebită pentru viitorul Europei, la formarea unei viziunii strategice a Uniunii, care să răspundă provocărilor actuale ca schimbările demografice, digitalizarea sau protecția mediului.

Educația şi formarea sunt două domenii care desăvârșesc identitatea noastră europeană și înlesnesc înțelegerea a ceea ce înseamnă să fii european.

În acest spirit, școala românească trăiește această sărbătoare a libertății și a democrației, sub sloganul Uniunii Europene, „Uniți în diversitate”, învățământul din România având ca țel sprijinirea elevilor în procesul devenirii lor.

Avem convingerea că din dorința de a ne cunoaște mai bine și uniți în jurul principiilor democrației și solidarității, putem construi un viitor pentru tânăra generație care să se înscrie în rostirea aforistică a lui Robert Schuman: 

„Europa nu va fi construită dintr-odată sau ca urmare a unui plan unic, ci prin realizări concrete care să creeze în primul rând o solidaritate de facto.”

La mulți ani, Europa!

La mulți ani, dragi cetățeni europeni!»

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

„Masă rotundă de Nivel Înalt”, organizată în cadrul proiectului „Learning by Doing”

1 săptămână 3 zile ago
08 Mai 2019

În contextul exercitării de către România a Preşedinţiei Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional si Tehnic au organizat astăzi, 8 mai 2019, în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie Hunedoara, o dezbatere asupra rezultatelor proiectului „Learning by Doing”, proiect cofinanțat prin Programul Transnațional Dunărea 2014-2020.

Din experiența celor 20 de luni de dezvoltare inovativă și implementare a activităților din judeţul Hunedoara, ulterior multiplicate la nivel naţional, s-au concretizat trei direcții de posibile intervenții prin recomandările de politici specifice învăţământului profesional şi tehnic, în acord cu Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016 - 2020 :

  • Asigurarea calității în învățământul profesional și tehnic;
  • Acces la educație în învățământul profesional și tehnic;
  • Modele locale de abordare a învățării la locul de muncă.

Obiectivul principal al proiectului îl constituie îmbunătăţirea capacităţii tuturor actorilor relevanţi în educaţie şi formare profesională prin consolidarea parteneriatelor la nivel regional, naţional şi transnaţional pentru a facilita dezvoltarea sistemelor existente de educaţie şi formare profesională în ţările din regiunea Dunării.

Detalii despre proiect și activitățile curente:

http://www.interreg-danube.eu/approved-projects/learning-by-doing/

https://www.facebook.com/LearningbyDoingProject/

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Întâlnire între ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, și ambasadorul Republicii Tunisia la București, ES Raja Jhinaoui Ben Ali

1 săptămână 4 zile ago
08 Mai 2019

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, a avut astăzi, 8 mai, o întrevedere cu ambasadorul Republicii Tunisia la București, Excelența Sa Raja Jhinaoui Ben Ali.

Subiectele incluse pe agenda discuțiilor au vizat colaborarea între cele două țări în domeniul educației, deschiderea de noi oportunități în contextul încheierii unui nou acord de cooperare bilaterală și sprijinirea studenților tunisieni în procesul de înscriere în instituțiile de învățământ superior din România.

De asemenea, au fost abordate o serie de aspecte privind trimiterea unor profesori români pentru a preda în școli tunisiene, respectiv organizarea unui Comitet Mixt Sectorial în domeniul educației și a unei Comisii Mixte la Tunis. Ministrul român și-a exprimat disponibilitatea de a identifica soluții comune, avantajoase pentru ambele părți, în direcția concretizării acestor propuneri.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Premierea câștigătorilor Concursului Național „Recunoștință făuritorilor Marii Uniri”

1 săptămână 5 zile ago
07 Mai 2019

Ministerul Educației Naționale a premiat marți, 7 mai, în cadrul unei ceremonii organizate la Colegiul Național „Sfântul Sava” din Capitală, câștigătorii Concursului Național „Recunoștință făuritorilor Marii Uniri”. 

Premiile și diplomele de merit au fost înmânate de ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, și secretarul de stat în MEN, Ionel Florin Lixandru.

Concursul s-a adresat atât preșcolarilor și elevilor din învățământul preuniversitar (secțiuni: creație literară - versuri, proză, eseuri, arte vizuale și muzicalecreații media), cât și studenților (domeniul arte vizuale) din cadrul a 18 universități din țară.

Competiția a constat în elaborarea unei lucrări originale, reprezentativă pentru viziunea autorulu, obiectivul urmărit fiind stimularea creativității participanților.

Lista completă a celor 51 de premianți, pe secțiuni, poate fi consultată aici https://bit.ly/2VjDOXl (începând din 19 aprilie).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Două medalii de aur și patru medalii de argint: palmaresul echipei României la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru seniori 2019

2 săptămâni 1 zi ago
04 Mai 2019

Lotul olimpic de matematică al României şi-a trecut în palmares 6 medalii (două medalii de aur și patru medalii de argint) la a XXXVI-a ediţie a Olimpiadei Balcanice de Matematică pentru seniori (Chișinău, 30 aprilie - 5 mai).

Medaliați cu aur și anul trecut, la Belgrad, Edis Memiș (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din Constanța) și Leon-Roland Bălan-Tribus (Liceul Internaţional de Informatică din București) și-au reeditat performanțele, obținând premii de același calibru.

Medaliile de argint au fost adjudecate de Sergiu-Ionuț Novac (Colegiul Național „C. Brediceanu” din Lugoj) - laureat cu argint și în 2018, Darius-Cristian Lazea (Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai” din Baia Mare), Sebastian Mihai Şimon (Liceul Internaţional de Informatică din București) și Dragoș Crișan (Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” din Cluj-Napoca). 

Echipa României a fost coordonată de conf. univ. dr. Cătălin Gherghe (Universitatea din Bucureşti - Facultatea de Matematică şi Informatică) și însoțită de prof. Dănuţ Aramă (Colegiul Național „Costache Negri” din Târgu Ocna) și prof. Cristian-Vladimir Cerbu-Sfarghiu (Colegiul Liceal Militar „Şefan cel Mare” din Câmpulung Moldovenesc).

La ediţia 2019 a Olimpiadei Balcanice (competiţie de nivel regional) au participat echipe din 17 ţări: Albania, Bosnia şi Herzegovina, Bulgaria, Cipru, Grecia, Muntenegru, Macedonia de Nord, Republica Moldova, România, Serbia şi Turcia (țări membre cu statut permanent) şi Azerbaijan, Italia, Kazakhstan, Arabia Saudită, Turkmenistan şi Marea Britanie (țări cu statut de invitat).

Conform regulamentului de organizare şi desfăşurare, fiecare stat participant, cu excepţia celui organizator, are dreptul să înscrie în concurs o echipă formată din maximum 6 elevi din învăţământul liceal, a căror vârstă nu depăşeşte 20 de ani la data desfăşurării competiţiei. Probele presupun rezolvarea individuală a patru probleme de geometrie, teoria numerelor, combinatorică şi algebră, pe durata a patru ore şi treizeci de minute.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Vizita ministrului Ecaterina Andronescu în județul Suceava

2 săptămâni 1 zi ago
03 Mai 2019

Ministrul Ecaterina Andronescu a fost prezentă, vineri, 3 mai 2019, la desfășurarea probei de baraj din cadrul Olimpiadei Naționale de Informatică în vederea constituirii lotului național de seniori (liceu) pentru competițiile internaționale, eveniment găzduit de Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava (USV).

Cu prilejul participării la festivitatea de premiere a câștigătorilor Olimpiadei Naționale de Informatică 2019, secțiunea liceu, care s-a desfășurat în perioada 30 aprilie - 4 mai, și ai cărei organizatori au fost Inspectoratul Școlar Județean Suceava și Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, ministrul a declarat:

„După evenimentul din seara aceasta am o stare a bucuriei. Suntem chiar sub semnul lui Gaudeamus. Asta înseamnă să ne bucurăm de realizările acestor copii minunaţi. Fără îndoială că mi-aş dori ca ei să rămână în ţară, dacă s-ar putea, pentru că într-adevăr performanţele pe care ei le-au atins şi le-au dovedit cu acest prilej ne arată că ne dorim să nu mai plece, să-i sprijinim aici să-şi dezvolte o carieră cu performanţele de care sunt în stare într-o universitate.

Le mulţumesc în faţa dumneavoastră şi profesorilor care s-au ocupat de ei, deoarece o asemenea performanţă nu se naşte din spuma mării, se naşte cu eforturi susţinute şi cu munca extrem de migăloasă şi de perseverentă a dascălilor lor. Le mulţumesc şi părinţilor, pentru că fără susţinerea lor n-ar fi putut atinge această performanţă. Şi dacă noi vorbim despre şcoli cu performanţe şi şcoli cu performanţe mai slabe, să ştiţi că cei care fac diferenţa sunt tocmai părinţii, părinţii care-şi susţin copiii şi care, iată, ajung să obţină rezultate absolut excepţionale.

Astăzi premiile care se acordă olimpicilor, mai ales olimpicilor internaţionali, şi care nu sunt foarte mici -  medaliații cu aur primesc 12.000 de lei, 12.000 de lei primesc şi profesorii şi şcoala din care provin -, rezultă dintr-o hotărâre de guvern care a fost promovată într-unul din mandatele mele. (…) Va trebui să adăugăm acestor premii o susţinere şi mai importantă. De ce nu nişte premii mai mari? Mai mari decât prevede hotărârea aceea de atunci, să le actualizăm cu inflaţia, pe de o parte. Pe de altă parte, tot potrivit unei legi, avem bursa pentru meritul olimpic, care se acordă dacă rămân în ţară şi care se adaugă celorlalte burse pe care le pot obţine pe toată perioada studiilor dacă se menţine performanţa. (…) Cred că trebuie să găsim o formulă ca universităţile să facă pentru ei, după finalizarea studiilor, o ofertă de a fi în rândul cadrelor didactice.”

În cadrul vizitei de lucru a fost prezentată și dezbătută viziunea „Educația ne unește”, discuțiile fiind purtate cu directorii unităților de învățământ preuniversitar din județul Suceava, cu reprezentanții Consiliului Județean al Elevilor, reprezentanții asociațiilor părinților, conducerea și inspectorii școlari din cadrul I.S.J. Suceava.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Marți, 7 mai 2019, încep evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a din anul școlar 2018 - 2019

2 săptămâni 3 zile ago
02 Mai 2019

Potrivit calendarului de administrare a evaluării naționale la finalul clasei a II-a (EN II), marți, 7 mai, se vor desfășura probele scrise la limba română și limba maternă

Testele de citire aferente acestor discipline vor fi susținute în data de 8 mai.

Testul la matematică este programat în data de 9 mai, în timp ce proba de limbă română (scris și citit) pentru elevii din rândul minorităților naționale se va desfășura în data de 10 mai.

Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar (finalul clasei a IV-a) are următorul calendar: limba română (14 mai), matematică (15 mai) și limba maternă (16 mai).

Elevii claselor a VI-a vor susține evaluarea competențelor fundamentale acumulate în ciclul inferior al gimnaziului (V-VI) în zilele de 22 mai (limbă și comunicare) și 23 mai (matematică și științele naturii). Cumulat, se estimează participarea a peste 550.000 de elevi.

Sălile în care au loc evaluările sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea vor fi adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care ar putea influenţa desfășurarea probelor.

Durata alocată rezolvării este de 30 de minute pentru fiecare test administrat elevilor de clasa a II-a, respectiv de 60 de minute pentru elevii claselor a IV-a și a VI-a.

Testele vor fi evaluate de către cadrele didactice din unitățile de învățământ în care acestea se desfășoară, în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test.

Rezultatele individuale obținute la aceste evaluări nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei.

Rezultatele vor fi valorificate strict la nivelul unității de învățământ prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, acolo unde este cazul, respectiv informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Şase medalii pentru echipa României la Olimpiada Internaţională de Chimie „D.I. Mendeleev” 2019

2 săptămâni 3 zile ago
02 Mai 2019

Lotul olimpic de chimie al României a cucerit trei medalii de aur, două medalii de argint şi o medalie de bronz, la a 53-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Chimie „D. I. Mendeleev”, desfăşurată în perioada 21 - 27 aprilie 2019, la Sankt Petersburg.

Medaliile de aur au fost obţinute de Emeric Claudiu Ardelean (Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai” din Baia Mare), Ana Florescu Ciobotaru și Mircea Raul Bodrogean (elevi ai Liceului Internaţional de Informatică din Bucureşti).

Medaliaţii cu argint sunt Teodora Stan (Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti) și Tudor Lile (Colegiul Naţional „Moise Nicoară” din Arad).

Medalia de bronz a revenit Sandrei Saade, elevă la Colegiul Naţional din Iaşi.

Lotul României a fost coordonat și însoțit de doamnele profesor Daniela Bogdan şi Mihaela Matache.  

Competiţia presupune susţinerea a trei probe, timp de cinci ore, dintre care două probe teoretice şi una practică/experimentală, toate cu grad de complexitate extrem de ridicat. Problemele propuse spre rezolvare acoperă cinci secţiuni: chimie fizică, ştiinţele vieţii, chimie anorganică, chimie organică şi chimie analitică.

La ediția din acest an au participat 152 de elevi din 28 de ţări.

La revenirea în țară, în data de 28 aprilie, ora 00:15, pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă”, lotul olimpic de chimie a fost întâmpinat și felicitat pentru performanța realizată de către ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Clarificările Ministerului Educației Naționale cu privire la structura examenului de Bacalaureat propusă în viziunea Educația ne unește

3 săptămâni 3 zile ago
25 Apr 2019
  • Digitalizarea sistemului de învățământ constituie o prioritate a Ministerului Educației Naționale, dovadă fiind programele și proiectele inițiate și derulate în vederea dezvoltării competențelor digitale, inclusiv a celor de utilizare a instrumentelor digitale în activitatea didactică a profesorilor. Obiectivul acestor programe îl reprezintă consolidarea pe parcursul școlarității obligatorii a competențelor digitale, a celor adiacente (programare, gândire algoritmică etc.) și a gândirii computaționale, în acord cu cele mai moderne cerințe ale societății și economiei digitale.

Textul integral al comunicatului de presă este disponibil aici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Guvernul a aprobat cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat în anul școlar/universitar 2019-2020

3 săptămâni 4 zile ago
24 Apr 2019

Executivul a aprobat în ședința de astăzi, 24 aprilie, cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar și superior de stat, în anul școlar/universitar 2019 - 2020.

Propunerile privind cifrele de școlarizare pentru învățământul preuniversitar au la bază proiectele planurilor de școlarizare elaborate de fiecare inspectorat școlar pentru unitățile de învățământ cuprinse în rețeaua școlară județeană și a municipiului București și sunt fundamentate pe criterii legislative, economice, demografice, geografice și socio-economice.

În ultimii trei ani, au fost ocupate pentru clasa a IX-a - învățământ liceal de zi, în medie, 134.000 de locuri. În aceste condiții, proiectul de hotărâre de Guvern pentru anul școlar 2019-2020 a luat în calcul atât acest grad de ocupare, redistribuind locurile disponibile pentru învățământul profesional, cât și propunerile transmise de inspectoratele școlare județene.

De asemenea, menționăm ocuparea anuală a circa 30.000 de locuri la școala profesională și duală, pentru care proiectul adoptat astăzi prevede 60.000 de locuri pentru anul școlar 2019-2020.

În acest mod se realizează o distribuire echilibrată a numărului de locuri pentru anul I de studii în învățământul liceal, profesional și postliceal, în funcție de solicitările inspectoratelor școlare județene și pe baza prognozei ocupării forței de muncă pe regiuni de dezvoltare/județe.

Având în vedere politicile educaționale în domeniul învățământului profesional și tehnic, corelate cu documentele strategice europene în domeniu (Strategia Europa 2020) și cu țintele strategice asumate de România în domeniul educației, începând cu anul școlar 2015-2016, cifrele de școlarizare alocate învățământului profesional, aprobate prin hotărâre de Guvern, au fost în creștere, astfel încât acestea să acopere tendințele de dezvoltare a acestui important segment educațional, simultan cu reducerea abandonului școlar în interiorul învățământului profesional și tehnic.

Cifra de școlarizare pentru forma de organizare în sistem dual a învățământului profesional de stat este fundamentată prin investigarea și analiza nevoilor de calificări ale operatorilor economici, dar și pe baza cererilor formulate de agenții economici.

Pentru învățământul terțiar nonuniversitar (postliceal) au fost prevăzute 31.541 de locuri, dintre care 28.000 de locuri sunt repartizate pentru anul I, învățământ cu frecvență zi și cu frecvență serală.

În ceea ce privește învățământul superior, documentul aprobat astăzi stabilește următoarele:

  • creșterea de la 63.201 locuri pentru studiile universitare de licență, alocate anul trecut, la 63.771 de locuri/granturi de studii finanțate de la bugetul de stat (inclusiv învățământ militar), dintre care 5.000 de locuri sunt alocate domeniilor prioritare de dezvoltare ale României și 2.000 de locuri pentru absolvenții liceelor situate în mediul rural;
  • 36.041 de locuri pentru studiile universitare de masterat, inclusiv învățământ militar (în ușoară creștere față de anul trecut - 35.973), dintre care 4.500 de granturi pentru domeniile prioritare de dezvoltare ale României;
  • 3.043 de locuri pentru studiile universitare de doctorat (inclusiv învățământ militar), dintre care 300 de locuri finanțate de la bugetul de stat pentru domeniile prioritare de dezvoltare ale României;
  • 4.710 de locuri pentru rezidențiat.

Cifra de școlarizare pentru anul universitar 2019-2020 este fundamentată și propusă în temeiul art. 222, alin. (1) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, ținând cont de obiectivele asumate în cadrul strategiilor naționale și europene, inclusiv Strategia națională pentru învățământ terțiar 2015-2020, Strategia națională pentru competitivitate 2015-2020, Strategia națională de cercetare, dezvoltare și inovare 2014 - 2020, Strategia educației și formării profesionale din România pentru perioada 2016-2020, Strategia națională pentru ocuparea forței de muncă 2014-2020, Strategia Europa 2020.

Menționăm că cifra de școlarizare propusă pentru anul universitar 2019-2020 se încadrează în finanțarea aprobată pentru anul financiar 2019 și respectă previziunea bugetară pentru anii financiari 2020 și 2021, conform Programului de Guvernare. În același timp, se are în vedere respectarea țintei asumate în Strategia Europa 2020 privind ponderea absolvenților de învățământ terțiar de vârstă 30-34 ani.

Sunt prevăzute, în continuare, locuri în învățământul preuniversitar și superior pentru etnicii români din afara granițelor țării, cetățenii români cu domiciliul stabil în străinătate și cetățenii străini, în baza documentelor bilaterale și a ofertelor unilaterale. De asemenea, se păstrează facilitățile și locurile distincte pentru tinerii romi care doresc să urmeze învățământul preuniversitar liceal, profesional sau postliceal, dar și studii universitare, indiferent de ciclul de studii.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Lansarea selecției naționale de bune practici în învățământul preuniversitar românesc „Creatori de educație”

3 săptămâni 5 zile ago
23 Apr 2019

Ministerul Educației Naționale a lansat marți, 23 aprilie 2019, selecția națională de bune practici din învățământul preuniversitar românesc „Creatori de educație”, în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED”.

„Creatori de educație” își propune recunoașterea și valorizarea profesorilor din învățământul primar și gimnazial care au o contribuție remarcabilă la dezvoltarea competențelor promovate prin noul curriculum național.

Începând din data de 23 aprilie, pe platforma www.creatorideeducatie.ro, pot fi înscrise cadre didactice din învățământul primar și gimnazial, recunoscute pentru implicarea activă în îmbunătățirea calității actului educațional.

Acestea își pot înregistra singure modelele de bune practici sau pot fi propuse, prin înscriere, de elevi, părinți, colegi din sistemul de învățământ, reprezentanți ai ONG-urilor. După verificare și validare, modelele de bune practici în educație vor fi supuse votării, prin intermediul platformei online.

În acest context, un model de bună practică în educație presupune cunoașterea nevoilor și intereselor fiecărui copil, adaptarea creativă a strategiilor didactice la specificul său (dar și a clasei/unității de învățământ/zonei socio-economice și culturale) și implicarea actorilor relevanți din comunitate în activitățile de învățare.

Astfel, un profesor creator de educație promovează activități și practici didactice eficiente și scalabile în structurarea competențelor, abilităților, aptitudinilor și atitudinilor elevilor săi, inspiră și sprijină parcursul școlar al acestora în niveluri superioare de educație.

„Creatori de educație” se va desfășura anual, în perioada 2019 - 2021. În anul 2019, se vor acorda 20 de premii pentru modele din nivelul primar, 20 de premii pentru modele din nivelul gimnazial și 10 premii speciale. Premiile vor fi acordate în apropierea datei de 5 octombrie - Ziua Profesorului.

„Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” este un proiect de anvergură pentru sistemul educațional românesc, fiind totodată cel mai important proiect al Ministerului Educației Naționale ce vizează învățământul preuniversitar.

CRED este parte integrantă a Strategiei Europa 2020, prin Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii (aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 417/2015) și are la bază recomandările OECD și UNICEF incluse în documentul de poziție „România 2017 - Studii OECD privind evaluarea și examinarea în domeniul educației”.

Proiectul „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți - CRED” este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Durata de implementare este de 4 ani (data de început: 15 noiembrie 2017). Bugetul total al proiectului este de 196.586.777,36 lei din care 165.988.711,25 lei o reprezintă finanțarea nerambursabilă (84,435% din valoarea totală eligibilă). Proiectul se implementează la nivel național și are 12 parteneri, instituții publice, Institutul de Științe ale Educației, opt Case ale Corpului Didactic din fiecare regiune de dezvoltare și trei Inspectorate școlare.

La evenimentul de lansare au participat prim-ministrul României, Viorica Dăncilă, ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, managerul proiectului CRED, Merima Petrovici, alături de coordonatori și membri ai echipei CRED.

 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Prezentare_Lansare_CreatorideEducație_23.04.2019F.pdf
daniel.tomoni

Premiul I la Olimpiada Internațională de Limbă și literatură latină Certamen Horatianum (Venosa, Italia)

1 lună ago
19 Apr 2019

Victor Șera, elev în clasa a XII-a la Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu” din Cluj-Napoca, a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, obținând premiul I în clasamentul internațional al concursului Certamen Horatianum (ediția a XXXIII-a).

Premiul a fost însoțit de o elogioasă motivație a comisiei de evaluare:

„Mesajul textului lui Horatius este exprimat clar, printr-o traducere cursivă, fidelă textului original. Comentariul literar, construit de o manieră precisă și originală în același timp, bogat în interpretări stilistice adecvate, dezvoltă tema propusă în mod pertinent, erudit și exhaustiv”.

Din echipa României a făcut parte și Paul Horea Hossu (clasa a XII-a/Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Cluj-Napoca). Cei doi elevi au fost pregătiți și însoțiți de prof. dr. Alexandru Cristian Dudău (Colegiul Național „Gheorghe Şincai” din Cluj-Napoca).

Olimpiada Internațională de Limbă și literatură latină - Certamen Horatianum s-a desfășurat în perioada 14-17 aprilie 2019, la Venosa (Italia), fiind considerată una dintre cele mai prestigioase competiții umaniste din învățământul preuniversitar european, recunoscută de UNESCO pentru promovarea excelenței în educație și a patrimoniului cultural universal. 

În urma rezultatului obținut la ediția din anul 2019, România își consolidează poziția a treia în clasamentul internațional al distincțiilor acordate în istoria concursului.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Au fost aprobate procedurile şi calendarul privind înscrierea/reînscrierea în învăţământul preşcolar (2019-2020)

1 lună ago
18 Apr 2019

Ministerul Educaţiei Naţionale a stabilit, în vederea cuprinderii în învăţământul preşcolar a copiilor cu vârste între 3 şi 6 ani, derularea succesivă a următoarelor etape (la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ): 

  • reînscrierea copiilor care frecventează grădinița în acest an şcolar şi doresc să o frecventeze şi în anul şcolar 2019-2020
  • înscrierea copiilor nou-veniţi

Reînscrierile vor începe în data de 6 mai, iar înscrierile se vor realiza începând cu data de 21 mai.

Orarul reînscrierilor/înscrierilor va fi stabilit de conducerea unităţii de învăţământ şi va fi afişat, la loc vizibil, în fiecare grădiniţă, pentru informarea părinţilor şi a publicului interesat, inclusiv pe site-ul acesteia (dacă există) şi, eventual, pe site-urile inspectoratelor şcolare.

Ocuparea locurilor libere, după finalizarea procesului de reînscriere, se va face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă, astfel: grupa mare, grupa mijlocie şi grupa mica.

În situaţia în care, într-o unitate de învăţământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice.

Criteriile generale de departajare sunt următoarele:

  • existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți);
  • existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
  • existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă;
  • existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului.

Criteriile specifice de departajare (elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar, aprobate de Consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean/al municipiului Bucureşti până la data de 18 mai) nu pot fi discriminatorii și nu pot include liste de preînscrieri. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va preciza documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de înscriere. Criteriile specifice de departajare vor fi aplicate doar după epuizarea criteriilor generale.

Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor afişa, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii:

  • capacitatea instituţiei (numărul de copii pentru care a fost proiectată);
  • numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2019-2020 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare);
  • criteriile generale şi criteriile specifice pentru înscrierea copiilor;
  • numărul de copii reînscrişi/înscrişi zilnic (în perioada stabilită) din totalul disponibil.

Cifra de școlarizare pentru învățământul preșcolar asigură cuprinderea tuturor copiilor în grădinițe.

Menţionăm că unităţile de învăţământ preșcolar privat au și obligaţia afişării la loc vizibil a informaţiilor privind statutul acestora: autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate de Agenția pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni
Checked
1 oră 17 minute ago
Abonează-te la Feed-ul Ministerul Educatiei Nationale