Ministerul Educatiei Nationale

Patru medalii la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe ale Pământului (IESO) 2018

1 zi 5 ore ago
20 Aug 2018

Lotul olimpic al României a continuat seria performanțelor desebite la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe ale Pământului (International Earth Science Olympiad - IESO), reușind să obțină și la ediția din acest an patru medalii: o medalie de argint și trei medalii de bronz.

Alexandru Slavoia, elev în clasa a X-a la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, a fost medaliat cu argint. Colegii săi de echipă, Florian-Chiriac Călina (clasa a XII-a/Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova), Andrei-Mircea Lupuleasa (clasa a XI-a/Colegiul Național din Iași) și Andrei Marin (clasa a X-a/Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din București) au fost premiați cu medalii de bronz. Echipa a fost coordonată de prof. Cătălina Șerban (Inspectoratul Școlar al Municipiului București) și prof. Cristina Pârvu (Centrul Național de Evaluare și Examinare).

Olimpiada Internaţională de Ştiinţe ale Pământului este o competiție în cadrul căreia concurenții susțin individual o probă teoretică și una practică. Pentru a încuraja colaborarea între elevii din țările participante, se organizează echipe internaționale, care primesc teme de cercetare privind poluarea mediului dintr-o anumită arie geografică și sarcina de a realiza un proiect cu posibile soluții pentru ameliorarea problemelor din zona respectivă. 

La a XII-a ediție a Olimpiadei Internaţionale de Ştiinţe ale Pământului, desfăşurată la Kanchanaburi (Thailanda), în perioada 8-17 august, au participat 154 de elevi din 38 de țări.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Patru medalii, dintre care două de aur, la Olimpiada de Informatică a Europei Centrale (CEOI 2018)

1 zi 5 ore ago
20 Aug 2018

Lotul de informatică al României a obţinut patru medalii - două medalii de aur şi două medalii de argint - la a XXV-a ediţie a Olimpiadei de Informatică a Europei Centrale (CEOI), desfăşurată în perioada 12 - 18 august, la Varșovia (Polonia). În clasamentul neoficial pe medalii România s-a clasat pe primul loc, la egalitate cu țara gazdă, Polonia. 

Medaliile de aur au fost cucerite de Costin-Andrei Oncescu (clasa a XII-a/Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung, jud. Argeș) și Alex Tatomir (clasa a XII-a/ Colegiul Național „Nicolae Bălcescu” din Brăila). Laureat cu aur și la olimpiada de anul trecut, Costin-Andrei Oncescu s-a clasat pe primul loc în ierarhia generală individuală. 

Ioan-Tiberiu Mușat (clasa a IX-a) și Ștefan Constantin-Buliga (clasa a XII-a), ambii elevi ai Colegiului Național „Tudor Vianu" din București, și-au trecut în palmares medalile de argint.

Lotul României a fost însoțit și coordonat de prof. Adrian Panaete (Colegiul Național „A. T. Laurian" din Botoșani), respectiv Alexandru Velea (student la Universitatea din Bucuresti și membru CSAcademy) și Andrei-Costin Constantinescu (student la University of Oxford), amândoi foști olimpici internaționali, multiplu medaliați la competițiile de profil.

La concursul din acest an au participat 55 de concurenți din 13 ţări. Prima ediţie a Olimpiadei de Informatică a Europei Centrale (CEOI) s-a desfăşurat în România, în 1994, la Cluj-Napoca, la iniţiativa ţării noastre. 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Peste 45.000 de candidaţi s-au înscris pentru susţinerea examenului de Bacalaureat în sesiunea august - septembrie 2018

5 zile 8 ore ago
16 Aug 2018

45.052 de candidaţi sunt așteptați să participe, începând de luni, 20 august, la probele celei de-a doua sesiuni (august - septembrie) a examenului național de Bacalaureat 2018. Conform datelor transmise de inspectoratele şcolare judeţene, din totalul celor înscrişi, 28.488 de candidați sunt din promoţia 2017-2018, iar 16.564 de candidați provin din promoţiile anterioare.

Sesiunea august - septembrie 2018 începe cu probele scrise, programate după următorul calendar:  20 august - Limba şi literatura română/E)a, 21 august - Limba şi literatura maternă/E)b,  22 august - proba obligatorie a profilului/E)c și 23 august: proba la alegere a profilului şi specializării/E)d.

Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A) se desfășoară în zilele de 24 și 27 august și este urmată de evaluarea competențelor în limba maternă (proba B) în 28 august. Evaluarea competenţelor digitale (proba D) are loc în intervalul 29 - 30 august, iar evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C) este programată în zilele de 30 și 31 august.

Afişarea primelor rezultate, în centrele de examen și pe site-ul bacalaureat.edu.ro, este prevăzută pentru data de 1 septembrie (până la ora 12:00). În aceeaşi zi, vor putea fi depuse contestaţiile, între orele 12:00 și 16:00. Rezultatele finale vor fi făcute publice în data de 6 septembrie.

Accesul candidaţilor în centrele de examen la probele scrise se face în intervalul 7:30 - 8:30, pe baza unui act de identitate valid, cu fotografie. Timpul destinat redactării unei lucrări scrise este de trei ore, calculat din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Pentru rezolvarea subiectelor candidaţii vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor vor utiliza numai creion negru. Pentru probele scrise la Matematică şi Geografie, candidaţii pot apela doar la instrumente de desen. La probele scrise mijloacele de calcul sunt interzise, iar hârtia folosită este doar cea distribuită de asistenţi. Toate sălile de examen trebuie să aibă în dotare camere funcţionale de supraveghere video şi audio. 

Nu este permis accesul în săli cu manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor şi nici cu telefoane mobile sau cu orice mijloc electronic de calcul/comunicare.

În acelaşi timp, candidaţilor le este interzis să comunice între ei sau cu exteriorul, să transmită ori să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare în interior sau cu exteriorul. Cei surprinşi în aceste situaţii vor fi eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise. Drept consecinţă, nu vor mai putea participa la probele următoare şi vor fi lipsiţi de posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale. De asemenea, aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului.

Ministerul Educației Naționale pune la dispoziție linia TELVERDE (0800801100) pentru sesizarea eventualelor nereguli din cadrul examenului. Aceasta va fi disponibilă în perioada 20 - 23 august, între orele 8:00 - 16:00, iar vineri, 24 august, între orele 8:00 - 14:00.

Reamintim faptul că pentru a fi declarat promovat, un absolvent de liceu trebuie să îndeplinească următoarele condiţii, cumulativ:

  • susţinerea tuturor probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale;
  • susţinerea tuturor probele scrise şi obținerea notei 5 la fiecare dintre acestea;
  • obţinerea mediei 6 cel puţin, la probele scrise.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a vizitat în data de 6 august, mai multe școli afectate de inundații

2 săptămâni ago
07 Aug 2018

Ministrul Educației Naționale a avut întâlniri cu reprezentanți ai autorităților locale în vederea identificării unor soluții concrete pentru aceste școli, dar și în cazul altor instituții de învățământ preuniversitar afectate de inundații.

Prima școală vizitată a fost Școala Gimnazială din satul Băcel, județul Covasna, aflată într-o stare avansată de degradare, atât în ceea ce privește construcția propriu-zisă, cât și mobilierul din sălile de clasă.

În Lunca Mărcușului, județul Covasna, ministrul Valentin Popa a vizitat școala primară din localitate. Aceasta a fost puternic afectată de inundații, aici fiind necesare intervenții la nivelul construcției, precum și dotarea cu mobilier nou, cel actual fiind deteriorat. De menționat că unitatea de învățământ este inclusă într-un proiect de reabilitare în cadrul Planului Național de Dezvoltare Locală (PNDL) II, urmând să fie demarate lucrările. 

În județul Galați, ministrul Valentin Popa a vizitat Școala Gimnazială nr. 1 din comuna Bălășești, unde este nevoie de reabilitarea acoperișului. Primăria va realiza un deviz estimativ în vederea efectuării lucrărilor. În toate cele trei cazuri, se analizează cele mai potrivite surse de finanțare pentru reparațiile necesare. 

În Galați, a fost analizată și situația unităților de învățământ din județ cu grupuri sanitare în curte. S-a discutat concret asupra modalităților prin care această stare de fapt poate fi eliminată, respectiv prin includerea școlilor respective în PNDL sau într-un program național de reabilitare a unităților de învățământ preuniversitar care nu fac parte din proiecte finanțate prin PNDL, POR sau alte programe naționale.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Ministerul Educației Naționale a emis Ordinul privind înființarea Liceului Teologic Ortodox „Sfântul Antim Ivireanul” din Timișoara

2 săptămâni ago
07 Aug 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a semnat ordinul prin care se acordă autorizația de funcţionare provizorie și se înființează Liceul Teologic Ortodox „Sfântul Antim Ivireanul” din municipiul Timișoara.

În conformitate cu ordinul nr. 4.228/03.08.2018, începând cu anul școlar 2018 - 2019, elevii interesați vor avea posibilitatea de a studia în cadrul Liceului Teologic Ortodox „Sfântul Antim Ivireanul” la profilul Teologic - specializarea „Teologie ortodoxă”, la profilul Umanist - specializările „Filologie” și „Științe sociale”, precum și specializarea „Științe ale naturii” - la profilul Real.

Cursurile se vor desfășura la nivelurile de învăţământ primar, gimnazial, liceal, în limba română, la forma de învăţământ cu frecvență.

Înfiinţarea Liceului Teologic Ortodox „Sfântul Antim Ivireanul” a fost aprobată prin ordin de ministru, în urma parcurgerii procesului de evaluare în vederea acreditării de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), în temeiul prevederilor OUG nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, așa cum a fost modificată prin OUG nr. 48/2018 privind drepturile elevilor şcolarizaţi în unităţi de învăţământ înfiinţate în procesul de organizare a reţelei şcolare.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Trei medalii de aur, o medalie de argint și locul I pe națiuni pentru echipa României la Olimpiada Internaţională de Geografie 2018

2 săptămâni ago
07 Aug 2018

Lotul olimpic al României, prezent la a XV-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Geografie, a obţinut, continuând tradiția impusă în anii precedenți, rezultate excepționale: trei medalii de aur și o medalie de argint. Performanța a plasat România pe primul loc în clasamentul pe națiuni.

Elevii laureați cu aur sunt Bianca Elena Solomon (clasa a XI-a/Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași), Andrei Sandu (clasa a XI-a/Colegiul Național din Iași) şi Manuel Cristian Foșalău (clasa a XII-a/ Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași). La fel ca la ediția de anul trecut, Omar Hamod (clasa a XII-a/Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din București) a cucerit medalia de argint.

Echipa României a fost însoţită de profesorii coordonatori Mihaela Cornelia Fiscutean şi Dorin Fiscutean de la Colegiul Naţional din Iaşi. Selecția a fost realizată pe baza rezultatelor înregistrate la Olimpiada Națională de Geografie 2018. Pregătirea lotului s-a desfășurat la Iași.

Ediția din acest an a Olimpiadei Internaţionale de Geografie a fost organizată de Canada, la Universitatea Laval Québec, în perioada 31 iulie - 6 august, cu participarea a peste 160 de elevi din 43 de ţări.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Patru medalii pentru elevii români la Olimpiada Europeană de Informatică pentru Juniori (EJOI) 2018

2 săptămâni 5 zile ago
02 Aug 2018

La a doua ediţie a Olimpiadei Europene de Informatică pentru Juniori (EJOI), elevii români au înregistrat un succes remarcabil: o medalie de aur, două medalii de argint şi o medalie de bronz.

Medalia de aur a fost obținută de Alexandru Luchianov (clasa a VII-a/Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti), iar medaliile de argint au revenit lui Albert Antoniu Greaca (clasa a VIII-a/Liceul Teoretic Internațional de Informatică din Bucureşti) şi lui Andrei Moldovan (clasa a VII-a/Școala Gimnazială nr. 79 din Bucureşti). Medalia de bronz a fost adjudecată de Luca Perju Verzotti (clasa a VII-a/Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti).

Competiţia s-a desfășurat, în perioada 26 iulie - 1 august, la Innopolis (Tatarstan/Federația Rusă), fiind prezenţi 80 de elevi din 21 de ţări.

Olimpiada Europeană de Informatică pentru juniori (EJOI) se desfăşoară după regulile şi standardele Olimpiadei Internaţionale de Informatică (IOI). Potrivit regulamentului, participanţii sunt elevi din învăţământul secundar, cu vârsta de până la 15 ani, fiecare echipă având doi profesori coordonatori şi maximum 4 elevi. În cele două zile competiţionale, fiecare probă s-a desfăşurat pe durata a patru ore.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Ministrul Valentin Popa a prezentat bilanțul a șase luni de mandat

2 săptămâni 5 zile ago
02 Aug 2018

Ministrul Educaţiei Naționale, Valentin Popa, a prezentat joi, 2 august, în cadrul unei conferinţe de presă organizate la sediul MEN, bilanţul după șase luni de mandat.

Documentul prezentat este disponibil atașat.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  bilanț mandat 6 luni ministru Valentin Popa
daniel.tomoni

Începând cu anul școlar 2018-2019, competițiile școlare se vor desfășura pe baza unei noi metodologii-cadru

2 săptămâni 6 zile ago
01 Aug 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a aprobat prin ordin noua Metodologie-cadru privind organizarea și desfășurarea competițiilor școlare. Forma finală a documentului este una substanțial îmbunătățită, ca urmare a consultării publice organizate de Ministerul Educației Naționale. Pe această cale, dorim să mulțumin tuturor celor ce au participat în mod activ la acest proces de consultare.

Printre cele mai importante elemente de noutate inserate în noua metodologie-cadru amintim acordarea unui număr sporit de locuri suplimentare pentru etapa naţională a olimpiadelor naţionale, la toate disciplineleposibilitatea de transfer a locurilor suplimentare neocupate la un an de studiu, la un alt an de studiu, precum şi stabilirea unui punctaj minim pentru a participa la etapa națională a olimpiadei. De asemenea, se stabilește că, de regulă, etapa națională a olimpiadelor se desfășoară în universitățile de stat din România, pentru ca olimpicii să ia contact cu facilitățile de nivel european oferite de către universitățile românești.

Numărul participanților la etapa națională este de 90 elevi/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie și 70 elevi/an de studiu la celelalte olimpiade care se organizează în toate județele și sectoarele municipiului București. Se califică, la etapa națională, cei 47 de câștigători ai etapei județene - din cele 41 de județe și 6 (șase) sectoare ale municipiului București - la care se adaugă 43, respectiv 23 locuri suplimentare/an de studiu, conform ierarhiei din clasamentul național.

Pentru a se califica la etapa națională, participanţii trebuie să obţină un punctaj cel puţin egal cu 40% din punctajul maxim posibil de obţinut la etapa judeţeană/ de sector. În cazul în care, la nivelul judeţului/sectorului, nu există participanţi care să întrunească această condiţie, locurile astfel disponibilizate pot fi adăugate locurilor suplimentare.

În cazul în care locurile suplimentare nu se ocupă, acestea pot fi transferate la alt an de studiu, în limita unui procent de maximum 50% din locurile suplimentare, fără a se depăşi, la etapa naţională, 110 locuri pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie, respectiv 85 pentru celelalte olimpiade.

S-a decis, în același timp, ca evaluarea lucrărilor elevilor participanți la etapa județeană a olimpiadelor școlare să aibă loc fie în alt județ (județul evaluator) decât cel în care a fost susținută proba (județul de origine), fie la Comisia Centrală a Olimpiadei.

Alt element care face diferența în comparație cu reglementările precedente este reprezentat de dublarea alocărilor financiare pentru elevii și profesorii prezenți la etapa națională a olimpiadelor școlare, de la 50 lei/persoană/zi la 100 lei/persoană/zi pentru serviciile de masă și cazare.

Totodată, în premieră, este prevăzută plata cadrelor didactice implicate în organizarea și desfăşurarea olimpiadelor, etapa națională. Aceasta se va face în cuantum identic cu plățile practicate pentru evaluarea națională și examenul naţional de bacalaureat în anul şcolar respectiv, cu excepția evaluatorilor, ale căror remunerații sunt dublate comparativ cu tarifele practicate pentru evaluarea lucrărilor de la EN/examenul de bacalaureat.

Ordinul de ministru care aprobă noua metodologie va fi publicat în Monitorul Oficial, partea I.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Conferinţă de presă susţinută de ministrul Educaţiei Naționale, Valentin Popa (joi, 2 august, ora 10:00, sediul MEN)

2 săptămâni 6 zile ago
01 Aug 2018

Ministrul Educaţiei Naționale, Valentin Popa, va susţine joi, 2 august, ora 10:00,  o conferinţă de presă în cadrul căreia va prezenta bilanţul după șase luni de mandat.

Evenimentul se desfășoară la sediul MEN (Str. General Berthelot 28-30, Sector 1, Etaj 1, Sala de Consiliu).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Trei medalii de argint și o medalie de bronz: palmaresul echipei României la Olimpiada Internaţională de Chimie 2018

2 săptămâni 6 zile ago
01 Aug 2018

Bilanţul participării României la ediţia semicentenară a Olimpiadei Internaţionale de Chimie (IChO) însumează patru medalii, dintre care trei medalii de argint și o medalie de bronz

Olimpicii români premiați cu argint sunt Teodora Stan (clasa a X-a/Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti), Hakan Calila (clasa a XII-a/Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân” din Constanţa) și Tudor Cristian Cozma (clasa a XII-a/Colegiul Național „Emil Racoviță” din Iași). Daniel Cristian Ungureanu (clasa a XII-a/Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti) a fost medaliat cu bronz.

La IChO 2018, desfăşurată în perioada 19 - 29 iulie, în Cehia (Praga) și Slovacia (Bratislava), au fost prezenţi 300 de concurenți din 82 de ţări.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Cinci medalii pentru echipa României la Olimpiada Internaţională de Fizică 2018

3 săptămâni 1 zi ago
30 Iul 2018

Lotul olimpic de fizică al României a reeditat rezultatele remarcabile înregistrate la Olimpiada Internaţională de Fizică, obținând și la ediția din acest an cinci distincții: o medalie de aur, două medalii de argint și două medalii de bronz. 

Astfel, după performanța din 2017, Petru Cotruț, elev al Liceului Internaţional de Informatică din București, și-a trecut în palmares încă o medalie de aur

Sabina Drăgoi și Ștefan Dolteanu, colegii săi de la Liceul Internaţional de Informatică din București, au fost medaliați cu argint, în timp ce Cosmin Andrei (Liceul Internaţional de Informatică din București) și Răzvan-Mihai Ursu (Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța) au intrat în posesia medaliilor de bronz.

Concursul constă în susținerea a două probe (una teoretică și una experimentală) cu durata de 5 ore fiecare. Scorul maxim ce poate fi obținut de un concurent este de 50 de puncte (30 de puncte la proba teoretică și 20 la proba experimentală).

A 49-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Fizică s-a desfăşurat la Lisabona, în perioada 21-29 iulie, reunind peste 400 de concurenţi din 90 de ţări. Prima Olimpiadă Internaţională de Fizică a avut loc în 1967, în Polonia, cu participarea a 5 țări, inclusiv România. Țara noastră a găzduit competiția de două ori (1972 și 1983).

Delegaţia României a fost coordonată de Delia Davidescu (cadru didactic la Liceul Internaţional de Informatică din Capitală) și Adrian Dafinei (conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Fizică a Universităţii Bucureşti).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

S-a încheiat prima reuniune a Consiliului Consultativ al Ministerului Educației Naționale, desfășurată în perioada 26-27 iulie, la București

3 săptămâni 3 zile ago
28 Iul 2018

Consiliul Consultativ al Ministerului Educației Naționale are mandat de a contribui la revizuirea politicilor educaționale, la restructurarea substanțială a sistemului educațional. O nouă viziune este necesară, astfel încât să se ajungă la un cadru legislativ coerent, unitar, echilibrat, dar în același timp suplu, conectat la cele mai bune practici europene și internaționale.

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a dorit să lanseze dezbaterile Consiliului Consultativ pornind de la o premisă prezentată în documente și studii internaționale: copiii care intră astăzi în clasa pregătitoare vor practica, la absolvirea studiilor, meserii care astăzi nici nu există.

O lege pentru viitorul României

S-a pus un accent deosebit pe necesitatea de a avea o misiune și o viziune bine conturate, de a atinge punctele-cheie în care trebuie reformat sistemul și de a analiza cu atenție părțile critice din structura organizațională a sistemului de educație actual.

Totodată, au fost stabilite temele fundamentale care trebuie luate în considerare în elaborarea noului cadru legislativ, anume participarea la procesul educațional, problema echității în ceea ce privește accesul la educație și, nu în ultimul rând, problema calității actului educațional. În acest context, a fost subliniată necesitatea de a avea ca punct de plecare profilul dorit al absolventului, de a stabili, pe baza cercetărilor existente, un diagnostic acceptat, care să permită conturarea unei viziuni privind punctele cheie în care trebuie reformat sistemul pentru o funcționare eficientă și pentru atingerea performanței.

Au fost discutate astfel domeniile-cheie în care se impune intervenția, cum ar fi curriculumul, evaluarea, formarea cadrelor didactice și cariera didactică, managementul, finanțarea, structura organizațională etc., dar și  probleme concrete, subsumate acestora ca, de exemplu, stabilirea nivelurilor și ciclurilor de învățământ, a filierelor și profilurilor relevante, organizarea unor parcursuri educaționale flexibile, modul în care se asigură tranziția de la un ciclu/nivel la altul.

Modul în care înțelegem învățarea, cum echilibrăm disparitățile din sistem (suprapopulare/subpopulare a claselor), cum rezolvăm problema echivalărilor pentru copiii românilor care se întorc din străinătate, cum se face finanțarea sistemului - iată câteva provocări complexe, și extrem de diverse, la care trebuie să răspundă propunerile pentru noul cadru legislativ.

De asemenea, s-a vorbit despre nevoia de a reduce discrepanțele dintre urban și rural și cum poate fi realizat acest lucru, despre modalitățile prin care este posibilă reducerea fenomenului de părăsire timpurie a școlii, despre faptul că este nevoie să se investească atât în baza materială, cât și în formarea continuă a cadrelor didactice. Provocările demografice care au schimbat deja radical tabloul sistemului de educație românesc, rata de părăsire timpurie a școlii, calitatea pregătirii personalului didactic care poate fi îmbunătățită, educația timpurie și necesitatea de a face mai multe în acest sens, elevi care nu reușesc să atingă nivelul minim de cunoștințe, conținuturi care ar trebui să fie centrate pe caracter și pe valori – toate acestea au fost teme prezentate și dezbătute pe parcursul celor două zile. Una din concluziile la care s-a ajuns este că trebuie în mod imperios adresate problemele legate de învățarea timpurie, de învățământul primar și gimnazial, astfel încât să obținem baze solide pentru învățământul terțiar.

Nu în ultimul rând, au fost supuse dezbaterii subiecte care transcend problematica educației și merg spre analize mai profunde cum sunt cele legate de sistemul de valori, de necesitatea ca școala, alături de părinți și societate în ansamblul ei, să modeleze caractere plămădite pe principii și valori solide. Totodată, a fost adus în discuție rolul cadrului didactic, al dascălului, în societatea contemporană. S-a pus accent pe ideea că este nevoie de o transformare radicală, una prin care corpul de cadre didactice să fie cel care aduce schimbarea și să fie perceput de societate ca atare. Devine mai evident decât oricând:  educația nu reprezintă un cost, ci o investiție.

Dezbaterile s-au purtat și asupra problemei identitare, identitate națională vs. identitate europeană, asupra importanței de a păstra vii valorile și tradițiile care ne definesc ca națiune, în contextul în care globalizarea, internaționalizarea sunt fenomene de netăgăduit.

Au fost subliniate „tensiunile” dintre subiecte aparent dihotomice, dar care pot fi în fapt transpuse în practică în mod unitar: preuniversitar/universitar, rural/urban, tradiție/modernitate, național/european/internațional, centralizare/descentralizare, centrare pe elev/centrare pe profesor, investiție în resursa umană/investiție în infrastructură. Aici, a fost subliniat faptul că toate acestea trebuie ținute și avute în vedere într-un echilibru.

Astfel, după cum se poate vedea, în cele două zile de lucru, Consiliul Consultativ a analizat statusul actual al sistemului educațional românesc, a stabilit temele fundamentale de la care este necesar să pornească schimbările propuse pentru noul cadru legislativ (centrare pe elev, calitatea actului de învățământ, conținuturi bazate pe valori etc.), urmând ca, până la următoarea reuniune, să fie aduse propuneri concrete de soluționare a problemelor identificate. Pentru o lege nouă, sustenabilă, flexibilă, în acord cu valorile europene, dar și cu cele legate de păstrarea și cultivarea celor naționale.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Peste 5.800 de candidaţi au obţinut definitivarea și dreptul de practică în învățământul preuniversitar în sesiunea 2018 (rezultate finale)

3 săptămâni 4 zile ago
27 Iul 2018

Procentul final de promovare la examenul naţional de definitivare în învăţământ (sesiunea 2018), după soluționarea contestațiilor, este de 79.59% (în creștere cu aproape 4 procente comparativ cu rezultatele inițiale - 75,75%). Au depus contestaţii 1.175 de candidați. Dintre aceștia, 284 au obținut medii peste 8 în urma soluţionării acestora și, implicit, statutul de promovat. La proba scrisă 169 de candidați au obținut nota 10.

Astfel, din totalul de 7.397 de candidaţi evaluați la proba scrisă, 5.887 candidaţi au reușit să obțină, în final, medii mai mari sau egale cu 8 și au promovat examenul, ceea ce conduce la o creștere semnificativă în raport cu anul trecut, când au promovat 3.502 candidați.

Judeţul cu rata de promovare cea mai mare este Argeș (88,8%), în timp ce rata de promovare cea mai scăzută s-a înregistrat în județul Covasna (62,3%). În Capitală procentul este de 84,03%.

Afişarea rezultatelor finale a avut loc astăzi, 27 iulie 2018, atât la centrele de examen, cât şi pe site-ul dedicat, definitivat.edu.ro

Reamintim că au putut participa la proba scrisă candidații care au îndeplinit cumulativ următoarele condiţii: efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puţin un an, calificativul pentru anul şcolar în curs „Bine” sau „Foarte bine”, media aritmetică a notelor obținute la cele două inspecții la clasă și la evaluarea portofoliului profesional - minimum 8, dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective.

Cadrele didactice promovate dobândesc dreptul de practică în învăţământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, şi obiectivul acestui examen naţional. Prin dobândirea definitivării în învățământ, cadrul didactic depășește stadiul de debutant şi poate intra pe o rută  de profesionalizare ascendentă, având dreptul de a deveni titular în sistemul de învățământ preuniversitar și de a participa ulterior la susținerea examenelor pentru obținerea gradelor didactice.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Prima întrunire a Consiliului Consultativ al Ministerului Educației Naționale

3 săptămâni 5 zile ago
26 Iul 2018

Prima reuniune a Consiliului Consultativ al MEN, desfășurată joi, 26 iulie 2018, marchează inițierea unui amplu proces de revizuire a politicilor și a legislației în domeniul educației și formării profesionale pentru următorii 30 de ani.

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, le-a transmis membrilor prezenți la întrunire că rolul lor este „de a contribui, prin experiența profesională acumulată, la cristalizarea unei viziuni pe termen lung și la stabilirea unor direcții majore de acțiune privind sistemul de educație din România, care să fie, ulterior, supuse dezbaterii publice și asumate de forurile decizionale.”

În acest context, ministrul Valentin Popa a mandatat specialiștii internaționali, naționali și reprezentanții partenerilor de dialog social să propună o remodelare a sistemului, prin adaptarea bazei legale de organizare și desfășurare a procesului educațional la cerințele actuale ale beneficiarilor și ale societății, în general, precum și prin alinierea la tendințele globale în domeniul învățării, educației și dezvoltării.

În cadrul lucrărilor Consiliului Consultativ urmează a fi identificate punctele-cheie ce trebuie reformate în vederea asigurării condițiilor optime pentru învățarea eficientă, dezvoltarea competențelor și creșterea performanței elevilor și studenților din România.

Vor fi analizate aspectele critice din structura organizațională a sistemului educațional și vor fi luate în considerare modelele de bune practici din alte țări, precum și modalitățile de asigurare a transferabilității, astfel încât să avem o lege a educației naționale coerentă, flexibilă și care să permită creșterea calității în învățământ.

Componența Consiliului Consultativ poate fi consultată aici.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Semnarea Programului de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației Naționale din România și Ministerul Educației și Științei din Republica Armenia

3 săptămâni 6 zile ago
25 Iul 2018

Astăzi, 25 iulie 2018, ministrul Educației Naționale a semnat, alături de Ambasadorul Republicii Armenia în România, Programul de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației Naționale din România şi Ministerul Educației și Științei din Republica Armenia, valabil în perioada 2018-2023.

Documentul prevede continuarea susținerii acordate funcționării Lectoratului de limbă, literatură, cultură și civilizație românească din Armenia și Lectoratului de limbă, literatură și studii civice armene din România.

De asemenea, reprezintă cadrul legal pentru continuarea schimbului anual de burse acordate cetățenilor celuilalt stat, atât pentru un ciclu complet de studii universitare, cât și pentru participarea la cursurile de vară de limbă, cultură și civilizație organizate de statul partener.

În cuprinsul Programului sunt stipulate, de asemenea, schimburi de experți în domeniul educației, de profesori, dar și de informații referitoare la experiența fiecărui stat în domeniul educației și formării profesionale.

În același timp, sunt încurajate dezvoltarea cooperării între unitățile și instituțiile de învățământ din cele două țări, sporirea proiectelor bilaterale la nivel interuniversitar, dar și intensificarea mobilităților academice.  

Cu ocazia ceremoniei de semnare, desfășurată la sediul Ministerului Educației Naționale din România, ambele părți și-au exprimat satisfacția cu privire la cooperarea foarte bună înregistrată de-a lungul timpului între România și Armenia în domeniul învățământului, dar și încrederea în rolul pe care Programul de cooperare nou semnat îl va avea în consolidarea și dezvoltarea relațiilor româno-armene.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Rezultatele finale la proba scrisă din cadrul concursului național pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar (sesiunea 2018)

4 săptămâni ago
24 Iul 2018

Reevaluarea lucrărilor contestate la proba scrisă din cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar a generat o majorare cu 2,31% a ratei notelor peste 7 sau egale cu 7, mai exact de la 47,40% (rezultate inițiale) la 49,71% (rezultate finale). Comparativ cu procentul înregistrat anul trecut după soluţionarea contestaţiilor (47,63%) se înregistrează o creştere de peste 2%.

În total au fost depuse 4.187 de contestaţiiÎn cazul a 4.016 contestaţii (95,92%) notele au fost modificate astfel: pentru 2.721 de lucrări contestate, notele iniţiale au fost mărite, în timp ce pentru 1.295 de lucrări notele iniţiale au fost micşorate.

Pe tranşe de note, situaţia finală are următoarea configuraţie: 124 de candidaţi (121 inițial) au obţinut nota 1010.528 de candidaţi au obţinut note între 7 şi 9,99 (49,13% - procent majorat de la 46,84%), 7.245 de candidaţi - note între 5 şi 6,99 (33,81%), iar 3.511 candidaţi - note între 1 şi 4,99 (16,39%). 

La proba scrisă din cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar s-au prezentat 24.070 de candidaţi. 2.531 de candidaţi s-au retras din concurs din motive personale sau medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei, 61 de candidaţi au fost eliminaţi (dintre care 27 pentru fraudă, iar 34 de participanți pentru lipsa documentelor de identitate, adeverințelor de absolvire etc.). Lucrările a 18 candidaţi au fost anulate la centrele de concurs din motive legate de nerespectarea metodologiei.

Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidaţii trebuie să obțină minimum nota 7 (şapte) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială la clasă în profilul postului. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială în profilul postului.

Repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată se realizează în ședințe publice organizate de inspectoratele şcolare în data de 25 iulie.

În data de 26 iulie 2018 va avea loc repartizarea pe posturile didactice de predare vacante a cadrelor didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concurs, care au participat la concursul naţional şi au obținut minimum nota 7 (şapte) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială la clasă în profilul postului, cu păstrarea statutului de cadru didactic titular.

Detalii suplimentare sunt disponibile pe site-ul titularizare.edu.ro, unde Ministerul Educaţiei a publicat astăzi, 24 iulie, la ora 13:00, rezultatele finale.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

75,75%: rata de promovare a examenului naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2018 (procentul mediilor peste 8) - rezultate la proba scrisă înainte de contestaţii

4 săptămâni ago
24 Iul 2018

Procentul de promovare (medii mai mari decât 8) înregistrat de candidaţii care au susţinut proba scrisă a examenului naţional de definitivare în învăţământul preuniversitar (sesiunea 2018) este de 75,75% - înainte de soluționarea contestațiilor. 

Reamintim că au putut participa la proba scrisă candidații care au îndeplinit cumulativ următoarele condiţii: efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puţin un an, calificativul pentru anul şcolar în curs „Bine” sau „Foarte bine”, media aritmetică a notelor obținute la cele două inspecții la clasă și la evaluarea portofoliului profesional - minimum 8, dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective.

În această sesiune, 8.670 de candidați au dobândit dreptul de a susține proba scrisă. Au fost prezenți în sălile de examen 8.101 candidați (93,44%), 695 de candidați s-au retras, 5 candidaţi au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă, iar 4 lucrări au fost anulate în centrele de evaluare.

Astfel, din totalul de 7.397 de candidaţi evaluați la proba scrisă, 5.603 de candidaţi au obținut note între 8 şi 10. Dintre aceștia, 169 de candidaţi au fost notați cu 10. 301 candidați au primit note sub 5.

Ponderea mediilor între 8 şi 10 atinge procente de peste 80% în judeţele Gorj (84%), Dolj (82%), Argeș (81,9%), Cluj (81,1%) și în municipiul București (80,54%). Spre deosebire de anii anteriori, în niciun județ nu s-a înregistrat o rată de promovare sub 50%. Rate relativ reduse se consemnează în judeţele Olt (64,9%), Călărași (63,5%), Vaslui (60,6%) și Covasna (57,1%).

Afişarea primelor rezultate a avut loc astăzi, 24 iulie, atât la centrele de examen, cât şi online, pe site-ul definitivat.edu.ro. Contestaţiile se depun la centrele de examen, conform calendarului aprobat, în zilele de 24 iulie, după afişarea rezultatelor, şi 25 iulie, până la ora 14:00.  Rezultatele finale se afişează la centrele de examen şi pe site-ul anterior menţionat în data de 27 iulie 2018.

Precizăm că în urma unor măsuri legislative operate în 2016, o persoană poate susține proba scrisă de cel mult trei ori fără a plăti taxă. Ulterior, susținerea examenului va fi condiţionată de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educaţiei Naționale. De asemenea, persoanele care nu au promovat se pot prezenta la o nouă sesiune după reluarea, de fiecare dată, anterior susţinerii examenului, a stagiului de practică de un an şcolar.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Ministerul Educației Naționale, Banca Națională a României, Ministerul Finanțelor Publice, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Asociația Română a Băncilor au semnat Acordul de Colaborare pentru elaborarea Strategiei Naționale de Educație Financiară

4 săptămâni ago
24 Iul 2018

Ministerul Educației Naționale, Banca Națională a României, Ministerul Finanțelor Publice, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Asociația Română a Băncilor au încheiat un Acord de colaborare pentru realizarea de activități comune în domeniul educației financiare și elaborarea Strategiei Naționale de Educație Financiară (SNEF).

Obiectivul acordului vizează dezvoltarea, însușirea și aprofundarea unor elemente ale educației financiare la nivelul învățământului primar, gimnazial, liceal, universitar și al persoanelor adulte. Acordul de colaborare asigură un cadru interinstituțional prin intermediul căruia cele cinci părți semnatare vor realiza activități comune în domeniul educației financiare pentru grupurile țintă și schimburi de experiență privind inițiativele existente ale partenerilor în domeniul educației financiare.

Etapele premergătoare elaborării Strategiei Naționale de Educație Financiară vizează conceperea „Cărții albe” - lista actorilor angrenați în activități sau proiecte din domeniul educației financiare, precum și a unui studiu național referitor la nivelul actual al cunoștințelor din domeniul educației financiare.

Documentul stipulează elementele de bază ale acțiunilor recomandate la nivelul grupurilor țintă, precum și principiile definitorii ale acestor acțiuni. Astfel, la nivelul învățământului primar, Acordul recomandă includerea disciplinei opționale „Educație financiară” în oferta educațională a unităților de învățământ și sprijinirea predării acesteia, prin inițierea și dezvoltarea unor activități specifice. La nivelul învățământului gimnazial și liceal, semnatarii ȋşi propun să asigure suportul în formarea cadrelor didactice care vor preda disciplina „Educație economico-financiară” pentru clasa a VIII-a, respectiv să susțină prezentări ȋn faţa elevilor, pe teme specifice educației financiare.

La nivel universitar, vor fi diseminate, în cadrul universităților partenere, informații de actualitate privind principalele decizii și evoluții din domeniul financiar. Totodată, vor fi susținute prezentări adresate studenţilor în cadrul unor programe pe teme specifice educației financiare și vor fi realizate proiecte dedicate cadrelor didactice universitare. Pentru adulți vor fi realizate campanii de informare, dedicate diverselor grupuri țintă identificate. Partenerii vor realiza o platformă online comună care va conține materiale și informații privind evenimentele organizate şi vor distribui, ȋn mod gratuit, materiale informative precum DVD-uri, cărți, pliante, broșuri etc.

Pentru a asigura coordonarea procesului de educație financiară a grupurilor țintă vizate, se va constitui Comitetul pentru educație financiară, care va fi compus din reprezentanți ai instituțiilor partenere. Durata Acordului este de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire prin decizia partenerilor.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Patru medalii pentru lotul României la Olimpiada Internaţională de Biologie 2018

4 săptămâni 1 zi ago
23 Iul 2018

Lotul României, prezent la a XXIX-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Biologie, desfăşurată în perioada 15-22 iulie la Teheran (Iran), a obţinut patru premii: o medalie de argint și trei medalii de bronz.

Andrei Mitrofan, elev al Liceului Teoretic de Informatică din București, și-a trecut în palmares medalia de argint. Rezultatul său a fost secondat de medaliile de bronz obținute de Silvia Alda (Colegiul Național „C.D. Loga” din Timișoara), Elena Diana Gabroveanu (Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova) și Magdy Mekdad (Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București).

Lotul olimpic a fost însoțit de lector dr. Georgiana Duță-Cornescu (Facultatea de Biologie - Universitatea București), în calitate de conducător al delegației, respectiv Adelhaida Kerekes (profesor/inspector ISJ Cluj), membru al juriului internațional.

România participă la Olimpiada Internaţională de Biologie din 1997, olimpicii români înscriindu-se constant pe lista laureaților. Ediţia din acest an a reunit peste 280 de concurenţi din 70 de ţări.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni
Bifat
46 de minute 37 secunde ago
Abonează-te la Feed-ul Ministerul Educatiei Nationale