Ministerul Educatiei Nationale

Ministrul interimar al Educației, Rovana Plumb, a convocat o întâlnire de lucru cu învățătorii și profesorii

11 ore 57 de minute ago
18 Oct 2018

Ministrul interimar al Educației, doamna Rovana Plumb, a convocat, astăzi, 18 octombrie 2018, o întâlnire de lucru cu reprezentanți ai cadrelor didactice - învățători și profesori. Au fost prezenți, de asemenea, membrii unor asociații profesionale, lideri de sindicat, precum și inspectori școlari. 

Scopul demersului doamnei Rovana Plumb a fost inventarierea principalelor dificultăți pe care le întâmpină cadrele didactice și remedierea cât mai urgentă a acestora, astfel încât să se asigure crearea unor premise solide pentru creșterea calității învățământului preuniversitar din România. 

Concret, învățătorii și profesorii prezenți au semnalat, printre altele, necesitatea urgentă a debirocratizării sistemului de învățământ, reluarea dialogului cu toți factorii implicați privind programa și manualele școlare, precum și regândirea modului în care se realizează inspecțiile la clasă. Participanții au cerut, totodată, clarificarea statutului juridic și a aspectelor legate de finanțarea centrelor de resurse și asistență educaţională.

Doamna Rovana Plumb a solicitat reprezentanților MEN propuneri de soluții concrete și rapide privind toate aspectele semnalate și constituirea, în acest sens, a unui grup de lucru la nivelul instituției: „Trebuie să găsim ideea, soluția, iar apoi găsim și finanțarea. Pentru Guvernul României, învățământul reprezintă o prioritate zero. Avem soluții care sunt finanțabile inclusiv din fonduri europene, pe care le vom comunica în curând".

Ministrul interimar al Educației a mulțumit cadrelor didactice din toată țara, în numele Guvernului României, pentru activitatea și efortul pe care le fac zilnic pentru ceea ce reprezintă cea mai importantă resursă a unei țări: copiii.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Echipa României a obținut cinci medalii la Olimpiada Internaţională de Astronomie 2018

2 zile 10 ore ago
16 Oct 2018

Ministrul interimar al Educației Naționale, doamna Rovana Plumb, felicită cei cinci elevi care au obținut rezultate remarcabile la a XXIII-a ediție a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie. Totodată, ministrul Rovana Plumb mulțumește profesorilor coordonatori care au pregătit cu dăruire și profesionalism lotul olimpic în atingerea acestei performanțe: două medalii de aur, o medalie de argint și două de bronz

Elevii laureați cu aur sunt Daria Maria Hărăbor (Școala Gimnazială nr. 29 din București) și David Corneliu Turturean (Colegiul Național „Ştefan cel Mare” din Suceava), în timp ce Traian Rareș Tuș (Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Baia Mare) a fost distins cu o medalie de argintMaria Iordache (Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Brăila) și Vlad Roșca (Liceul Internațional de Informatică din București) au fost medaliați cu bronz.

Lotul olimpic al României a fost coordonat și însoțit de profesorii Cătălina Anca Marian (Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” din Blaj) și Grigoruță Oniciuc (Colegiul Național „Petru Rareș” din Piatra Neamț).

Ediţia a XXIII-a a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie s-a desfășurat în perioada 6-14 octombrie, în Colombo (Sri Lanka), și a reunit 80 de concurenţi din 18 ţări. 

Elevii români care obțin medalii și mențiuni la olimpiadele internaționale/regionale sunt premiați, în fiecare an, de Ministerul Educației Naționale. De asemenea, profesorii care pregătesc elevul/elevii sunt recompensați cu un premiu în bani, în cuantumul cel mai mare prevăzut pentru elevul sau unul dintre elevii premiați. Pentru școala pe care elevul/elevii o frecventează sau a/au frecventat-o se acordă câte un premiu, în cuantumul prevăzut pentru fiecare elev premiat. În acest ultim caz, sumele sunt utilizate pentru dotări destinate sprijinirii eficienţei procesului de învăţământ. 

În același timp, costurile pentru participarea loturilor olimpice la competițiile internaționale/regionale pe discipline sunt asigurate din bugetul Ministerului Educației Naționale.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Memorandum de Înțelegere în sprijinul studenților din România și Turcia, semnat la Ankara, de ministrul interimar al Educației, Rovana Plumb

3 zile 8 ore ago
15 Oct 2018

Ministrul interimar al Educației Naționale, Rovana Plumb, și președintele Consiliului pentru Învățământ Superior din Republica Turcia, prof. dr. M. A. Yekta Saraç, au semnat astăzi, la Ankara, un Memorandum de Înțelegere privind cooperarea celor două state în domeniul învățământului superior (imagini de la eveniment sunt disponibile aici).

Documentul cuprinde prevederi referitoare la stagii de practică și de cercetare pentru studenții și cadrele didactice din instituțiile de învățământ superior din cele două țări și schimburi de materiale educaționale. Memorandumul sprijină, totodată, schimbul de burse între cele două state și organizarea unor ateliere, conferințe și seminarii în parteneriat.

Schimburile bilaterale, precum și posibilitatea de a dezvolta proiecte destinate propriilor minorități din statul partener sunt stipulate în Programul de cooperare între Guvernul României şi Guvernul Republicii Turcia în domeniile învățământului, culturii și artei, mass-media, tineretului și sportului, semnat la Bucureşti, în 3 martie 2008.

Consiliul pentru Învățământul Superior (YÖK) este o instituție autonomă responsabilă pentru planificarea, coordonarea și guvernarea sistemului de învățământ superior din Turcia, în conformitate cu Constituția turcă și legile învățământului superior.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

114 milioane euro fonduri europene pentru educație, prin „Bani de liceu” și „Bursa profesională”

6 zile 14 ore ago
12 Oct 2018

Ministerul Educației Naționale a semnat, în această săptămână, două contracte de finanțare din fonduri europene, în valoare totală de 114 milioane euro. Contractul aferent programului „Bani de liceu”, cu o valoare de 31 milioane euro, va permite susținerea și continuarea acestui program și va acoperi cheltuielile realizate/estimate de statul român pentru perioada anilor școlari 2015-2019 pentru acest tip de sprijin.

Astfel, începând cu acest an școlar, fiecare beneficiar al programului „Bani de liceu” va primi, lunar, pe întreaga durată a cursurilor, în situația respectării tuturor condițiilor legale prevăzute, suma de 250 lei/lunar, față de 180 lei/lunar, suma primită anterior majorării. De asemenea, valoarea plafonului maxim de acordare a bursei a fost indexată de la 150 la 500 lei/membru de familie, urmare a corelării acestui plafon la situația economică actuală (salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată fiind stabilit, începând cu ianuarie 2018, la suma de 1.900 lei lunar).

În ceea ce privește contractul de finanțare semnat între Centrul Național pentru Dezvoltarea Învățământului Profesional și Tehnic și Ministerul Fondurilor Europene pentru Programul „Bursa profesională”, acesta are o valoare de 83 milioane euro. Banii vor acoperi cheltuielile realizate de statul român în cadrul programului „Bursa Profesională” pentru perioada anilor școlari 2015-2018 și vor asigura continuarea acestuia în anii următori, în limita alocării financiare estimate din Programul Operațional Capital Uman, prin care sunt derulate ambele proiecte. Prin „Bursa profesională”, 80.132 de elevi din clasele IX-XI din învățământul profesional, inclusiv învățământul dual, vor fi stimulați să-și continue studiile cu burse acordate din fonduri europene, 20% dintre elevi provenind din mediul rural.

Bursa acordată în acest program, în valoare de 200 lei, se plătește tuturor elevilor, indiferent de veniturile părinților lor, dar în anumite condiții de frecvență menționate în art. 7 din HG 1062 din 30 octombrie 2012 sau în art. 7 din HG 951/2017, fiind o modalitate de a promova în mod direct participarea la programe de educație și formare profesională inițială.

Ministrul Rovana Plumb a declarat că „o prioritate a Guvernului României este de a investi, prin Fondul Social European, cu precădere în măsuri dedicate reducerii abandonului şcolar, dezvoltării învăţământului profesional şi de a asigura corelarea ofertelor educaţionale cu nevoile actuale ale pieței muncii”.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Începe distribuirea rechizitelor și ghiozdanelor acordate în cadrul proiectului „Rechizite pentru preșcolari și elevi - șanse egale la educație”, implementat de Ministerul Educației Naționale

1 săptămână 1 zi ago
10 Oct 2018

Peste 360.000 de preșcolari și elevi din clasele II - VIII beneficiază în anul școlar 2018-2019 de pachete de rechizite și ghiozdane.

Dintre aceștia, 308.611 elevi vor primi ghiozdane. Beneficiarii sunt înscriși în învățământul de stat, primar și gimnazial, la cursuri de zi, fiind în întreținerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe țară.

Elevii din grupul-țintă au devenit eligibili în proiect după ce au solicitat, la începutul anului școlar, sprijinul acordat în cadrul programului național desfășurat anual în baza Legii 126/2004 și a ordinului de ministru nr. 4385/2012.

În plus, 51.539 de preșcolari vor primi rechizite școlare. Aceștia sunt beneficiarii tichetelor sociale acordate conform Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate. 

Proiectul „Rechizite pentru preșcolari și elevi - șanse egale la educație” are ca obiectiv prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, facilitând accesul egal și participarea la învățământul obligatoriu a preșcolarilor și elevilor proveniți din familiile cele mai defavorizate, prin acordarea de materiale școlare.

Rechizitele și ghiozdanele vor fi distribuite prin intermediul inspectoratelor școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București către unitățile de învățământ, care vor repartiza mai departe materialele școlare către elevii și preșcolarii din grupul-țintă.

Ministerul Educației Naționale este beneficiar al proiectului „Rechizite pentru preșcolari și elevi - șanse egale la educație”, implementat în cadrul Programului Operațional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate POAD/220/1/3/ - Precaritate materială de bază, bugetul total al proiectului fiind de 17.314.571,40 lei.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Aprobarea proiectului de HG privind necesitatea și oportunitatea proiectului de investiții „Platformă națională integrată - Wireless Campus”

3 săptămâni ago
27 Sep 2018

Executivul a adoptat în ședința de Guvern de astăzi, 27 septembrie, o hotărâre pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Platformă naţională integrată - Wireless Campus”.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă crearea unei platforme naţionale integrate de tip campus care să asigure, cu prioritate în școli de nivel gimnazial, serviciul de acces fără fir la rețele de date deschise interconectate, inclusiv la internet.

Proiectul se va derula în cadrul Programului Operaţional Competitivitate 2014-2020, Axa Prioritară 2: Tehnologia Informaţiei și Comunicaţiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă – Prioritatea de investiții 2c - Consolidarea aplicațiilor TIC pentru e-guvernare, e-învățare, e-incluziune, e-cultură, e-sănătate, având o valoare totală de 209.921 mii lei, 85% reprezentând finanțarea europeană nerambursabilă.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

  1. Crearea infrastructurii tehnice necesare utilizării resurselor şi serviciilor de tip OER și WEB 2.0 în educație pentru minimum 2.000 de școli;
  2. Dotarea în cadrul proiectului a unui număr de 4.500 de unități gimnaziale cu echipamente wireless;
  3. Creșterea ponderii profesorilor care utilizează internetul prin wireless-campus la 15%, până la finalul perioadei de sustenabilitate a proiectului.

Beneficiarul principal al investiției, Agenția de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare, va asigura buna funcționare a echipamentelor achiziționate și a platformei create în cadrul proiectului în vederea atingerii obiectivelor stabilite.

Proiectul va contribui indirect la atingerea valorilor ţintă ale indicatorilor din Agenda Digitală, şi anume a procentului instituțiilor de învățământ preuniversitar care folosesc OER (Open Educational Resources), Web 2.0 în educație, ținta fiind stabilită pentru 50% până în 2020.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Ministerul Educației Naționale a aprobat standardele naționale minimale pentru acordarea titlului de doctor

3 săptămâni 2 zile ago
25 Sep 2018

Ministrul Educației Naționale a aprobat setul de standarde minimale pentru acordarea titlului de doctor prin ordinul nr. 5.110/2018, publicat în Monitorul Oficial nr. 817/24.09.2018. Acest tip de reglementare reprezintă o premieră în legislația din domeniul învățământului superior din România, oferind un sistem standardizat de asigurare a calității în privința acordării titlurilor de doctor.

Prin aprobarea acestui ordin, Ministerul Educației Naționale urmărește creșterea calității învățământului universitar românesc și fundamentarea unor repere clare pentru sistemele de evaluare la nivelul ciclului de studii universitare de doctorat. În acest mod, este asigurată trasabilitatea ciclului de pregătire pentru studenții doctoranzi, în vederea obținerii titlului universitar de doctor.

Standardele minimale pentru acordarea titlului de doctor au fost elaborate în baza propunerilor înaintate de comisiile de specialitate ale Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) și au în vedere specificitatea domeniilor acoperite de aceste comisii, conform nomenclatorului domeniilor de studii universitare de doctorat. Totodată, aceste standarde minimale asigură și omogenizarea sistemelor de evaluare la nivelul comisiilor de specialitate din CNATDCU.

Subliniem faptul că instituțiile de învățământ superior, în baza autonomiei universitare, pot aproba standarde specifice, dar acestea trebuie să includă criterii superioare celor stipulate în acest ordin.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Ministrul Educației Naționale a participat la deschiderea anului universitar de la Universitatea Politehnica București

3 săptămâni 3 zile ago
24 Sep 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a fost prezent luni, 24 septembrie, la deschiderea porților Universității Politehnica din București (UPB), eveniment ce a marcat și aniversarea a două secole de existență și tradiție în învățământul tehnic românesc pentru UPB.

În alocuțiunea sa, domnul Valentin Popa i-a felicitat pe studenții care au ales această universitate de prestigiu, amintind faptul că peste 85% dintre absolvenții UPB se angajează într-un domeniu ingineresc.

Ministrul Educației Naționale le-a adresat și un mesaj de mulțumire și încurajare cadrelor didactice care vor purta în următorii ani responsabilitatea de a-i transforma pe tineri în viitori ingineri și specialiști în domeniile tehnice atât de necesare dezvoltării durabile a societății românești.

Felicit conducerea universității și comunitatea academică a acesteia și vă asigur că Ministerul Educației Naționale va continua să fie un partener de încredere în promovarea educației și în formarea de specialiști de excelență, care să răspundă cerințelor pieței muncii din domeniile tehnice”, a declarat Valentin Popa.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Nouă premii pentru lotul României la Olimpiada Internațională de Limba Franceză 2018

3 săptămâni 5 zile ago
22 Sep 2018

Elevii români au obținut nouă premiI la a IV-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Limba Franceză (Ohrid, Macedonia, 15 – 19 septembrie):  patru premii I (două la probele individuale și două pe echipe), trei premii II (unul la probele individuale și două pe echipe), respectiv două premii III (ambele pe echipe).

La proba scrisă individuală (nivel B2), Iulia Maria Stanca (Colegiul Național „Sf. Sava” din București) a fost distinsă cu premiul I, același rezultat fiind reușit și de Tiberiu-Alin-Marian Buruiană (Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova) la proba scrisă aferentă nivelului de competență B1. La aceeași categorie, Monica-Alexandra Stoica (Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București) a obținut premiul al II-lea.

La proba orală pe echipe (nivel B1) au fost înregistrate următoarele rezultate: Monica-Alexandra (premiul I), Tiberiu-Alin-Marian Buruiană (premiul al II-lea) și Daria-Teodora Burtea (Colegiul Național „Al. I. Cuza” din Alexandria, jud. Teleorman) - premiul al III-lea.

La proba orală pe echipe corespunzătoare nivelului B2, componenții lotului României au obținut un premiu I prin Iulia Maria Stanca, un premiu II - Teodora-Iuliana Juncu (Colegiul Național „Petru Rareș” din Suceava) și un premiu III - Cristian Moldovan (Colegiul Național „Alexandru Papiu Ilarian” din Târgu Mureș). Toți membrii echipei sunt laureați ai Olimpiadei Naționale de limba franceză 2018 (clasele a X-a - a XI-a).

Concursul este structurat în două probe obligatorii: o probă scrisă individuală (eseu structurat pe o temă dată de maximum 230-250 cuvinte la nivelul B1, respectiv 250-270 cuvinte la nivelul B2) și o probă orală pe echipe.

Olimpiada Internațională de Limba Franceză 2018 a reunit elevi cu performanțe în acest domeniu din 6 țări membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei/OIF (Albania, Armenia, Bulgaria, Macedonia, Republica Moldova și România), fiind înscrisă în programul activităților Biroului Regional al Francofoniei pentru Europa Centrală și Orientală (BRECO) al Organizației Internaționale a Francofoniei.

BIROUL DE COMUNICARE

 

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, s-a întâlnit cu omologul său portughez, Manuel Heitor, ministru al Tehnologiei, Științei și Învățământului Superior

4 săptămâni ago
20 Sep 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a avut, la Lisabona, o întrevedere cu Manuel Heitor, ministrul Tehnologiei, Științei și Învățământului Superior din Portugalia.

Întâlnirea survine în contextul vizitei efectuate în Portugalia de către premierul Viorica Dăncilă, pe agenda celor doi oficiali figurând o serie de subiecte privind dezvoltarea relațiilor între cele două state în domeniul învățământului superior.

Cei doi demnitari au abordat teme precum necesitatea de a crește nivelul mobilităților, atât pentru studenți, cât și pentru cadre didactice, dar și chestiuni legate de prioritățile aflate pe agenda țării noastre odată cu preluarea, începând cu 1 ianuarie 2019, a Președinției Consiliului Uniunii Europene. Astfel, ministrul Valentin Popa l-a informat pe omologul său portughez că motto-ul Președinției României la Consiliul Uniunii Europene este „Coeziunea, o valoare europeană comună”. Totodată, prioritățile Președinției României în domeniul educației sunt centrate pe incluziune, mobilitate, excelență și coeziune.

Un alt subiect a fost proiectul universităților europene, mai exact modul în care cele două țări văd funcționarea acestei rețele europene de excelență. Cei doi oficiali au propus ca universitățile românești și portugheze să dezvolte proiecte comune și să pună în practică parteneriate care să le mărească șansele de a accesa fondurile necesare și de a putea intra în această rețea.

În ceea ce privește programul Erasmus +, cele două părți au agreat propunerea Comisiei Europene de dublare a bugetului acestuia, dar a fost discutată și propunerea Parlamentului European de  triplare a bugetului, concomitent cu creșterea numărului de mobilități cu un procent față de majorarea bugetului. În materie de mobilități, partea română a pledat pentru creșterea numărului acestora proporțional cu cea a bugetului programului Erasmus+, astfel încât cea mai importantă parte a bugetului să fie păstrată pentru susținerea a cât mai multor luni de studiu în universitățile partenere pentru studenții participanți.

Ministrul Valentin Popa a propus omologului său portughez susținerea utilizării unui tarif unic pentru toate țările UE în ceea ce privește plata activităților în cadrul programului Erasmus+, pledând pentru aplicarea principiului „La muncă egală, plată egală”, atât în cadrul activităților Erasmus+, cât și în cele din Programul de cercetare Orizont 2020.

De asemenea, a mai fost luată în discuție actualizarea sumelor forfetare acordate studenților pentru mobilitățile Erasmus+, în concordanță cu ultimele informații publicate de EUROSTAT despre costul vieții în țările partenere.

La finalul întrevederii, cei doi miniștri au asistat la semnarea unui Protocol de Colaborare între Consiliul Național al Rectorilor din România și Consiliul Național al Rectorilor din Portugalia, cooperarea între cele două instituții urmând să genereze o creștere substanțială a schimburilor academice între cele două țări și o cooperare la nivel european în proiectul universităților europene.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Povești de succes din învățământul profesional și tehnic: un compendium cu povești reale

1 lună ago
18 Sep 2018

Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) a lansat un compendium cu poveștile de succes ale absolvenților învățământului profesional și tehnic. Exemplele prezentate demonstrează capacitatea învățământului profesional și tehnic de a oferi elevilor o carieră de succes și evidențiază drumul deschis de acest tip de învățământ spre împlinirea unor aspirații profesionale dintre cele mai variate.

Compendiumul poate fi utilizat la orele de consiliere și orientare profesionalăîn special pentru învățământul gimnazial. Textele ilustrează beneficiile implicării active a companiilor în învățământul profesional și tehnic, în primul rând în ceea ce privește capacitatea acestuia de a asigura o forță de muncă calificată în concordanță cu nevoile pieței muncii.

Compendiumul de bune practici pentru creșterea vizibilității și atractivității învățământului profesional și tehnic – Povești de succes este elaborat în cadrul proiectului „European Quality Assurance in Vocational Education and Training - National Reference Points” (EQAVET-NRP-RO), cofinanțat de Comisia Europeană/Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA), prin programul ERASMUS+.

Acesta poate fi consultat pe platforma Alege-ți drumul astfel:

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Semnarea Programului de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației Naționale din România și Ministerul Educației, Științei, Cercetării și Sportului din Republica Slovacă

1 lună 1 săptămână ago
11 Sep 2018

Astăzi, 11 septembrie 2018, a avut loc semnarea noului Program de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației Naționale din România și Ministerul Educației, Științei, Cercetării și Sportului din Republica Slovacă pentru perioada 2018-2022, de către ministrul Educației Naționale, domnul Valentin Popa, și ambasadorul Republicii Slovace, Excelența Sa, domnul Karol Mistrík.

Semnarea documentului s-a desfășurat la Palatul Victoria, în prezența prim-ministrului României, doamna Viorica Dăncilă, și a omologului său slovac, domnul Peter Pellegrini.

Programul de cooperare oferă cadrul legal pentru continuarea relațiilor bilaterale în domeniul educației dintre România și Republica Slovacia, concretizate prin acordarea anuală de burse pentru studii universitare parțiale destinate studenților, burse pentru stagii de specializare și studii pentru doctoranzi și cadre didactice universitare, locuri la cursurile de vară de limbă, literatură și civilizație, organizate de instituțiile de învățământ superior din cele două state.

De asemenea, este sprijinită studierea limbii și literaturii române, respectiv a limbii și literaturii slovace, prin asigurarea funcționării lectoratului românesc de la Universitatea Comenius din Bratislava și a celui slovac de la Universitatea din București.

Persoanele aparținând minorității slovace din România beneficiază, prin acest program, de sprijin din partea Ministerului Educației, Științei, Cercetării și Sportului din Republica Slovacă, constând în burse guvernamentale de studii pentru învățământul superior și locuri la cursuri de vară pentru elevii din învățământul preuniversitar, în Republica Slovacă.

Cadrele didactice din învățământul preuniversitar din România beneficiază de cursuri de specialitate și metodică în Republica Slovacă, iar partea slovacă poate trimite cadre didactice în țara noastră pentru predarea limbii și literaturii slovace sau a altor discipline de studiu la unitățile de învățământ preuniversitar cu limba de predare slovacă.

În același timp, sunt încurajate dezvoltarea cooperării directe dintre unități și instituții de învățământ de toate nivelurile și schimburile de cadre didactice și doctoranzi.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

În anul școlar 2018-2019, evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în luna mai 2019

1 lună 1 săptămână ago
11 Sep 2018

Probele din cadrul evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în anul școlar 2018-2019, în intervalul 7 - 23 mai 2019. Calendarul de administrare a acestor evaluări a fost aprobat de Ministerul Educației Naționale și publicat pe edu.ro.

Astfel, evaluarea elevilor la finalul clasei a II-a (EN II) va avea loc în perioada 7 - 10 mai. Probele scrise la limba română și limba maternă sunt programate în 7 mai, fiind urmate a doua zi (8 mai) de testele de citire la cele două discipline. Proba de matematică este prevăzută pentru data de 9 mai, în timp ce proba de limbă română (scris și citit) pentru elevii din rândul minorităților naționale se va desfășura în data de 10 mai.

Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar (la finalul clasei a IV-a) are următorul calendar: limba română (14 mai), matematică (15 mai) și limba maternă (16 mai).

Elevii claselor a VI-a vor susține evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul inferior al gimnaziului (V-VI) în zilele de 22 mai (limbă și comunicare) și 23 mai (matematică și științele naturii).

Conform Legii Educației Naționale nr. 1/2011, rezultatele EN II și EN VI au ca scop elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și preorientarea școlară, iar rezultatele EN IV sunt utilizate și pentru diagnoza de sistem, la nivelul acestui tip de învățământ (ciclul primar). Precizăm că rezultatele evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se comunică doar părinților acestora.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Trei medalii de argint și o medalie de bronz, palmaresul elevilor români la Olimpiada Internaţională de Informatică 2018

1 lună 1 săptămână ago
11 Sep 2018

Lotul olimpic al României şi-a adjudecat patru premii (trei medalii de argint şi o medalie de bronz) la a XXX-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Informatică (IOI 2018), desfăşurată la Tsukuba (Japonia), în perioada 1 - 8 septembrie.

Medaliile de argint au fost obţinute de Alex Tatomir (clasa a XII-a/Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu" din Brăila), Ioan-Tiberiu Mușat (clasa a IX-a) și Ștefan Constantin-Buliga (clasa a XII-a), ambii de la Colegiul Național „Tudor Vianu" din București. Ștefan Constantin-Buliga este deținătorul unei medalii de aur la ediția de anul trecut.

Costin-Andrei Oncescu (clasa a XII-a/Colegiul Naţional „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, jud. Argeş), premiat cu argint în 2016 și cu bronz în 2017, a intrat în posesia unei noi medalii de bronz.  

Ediţia din acest an a reunit 335 de concurenţi din 87 de ţări.

Echipa României a fost însoțită și coordonată de Szabó Zoltan (profesor la Liceul Tehnologic „Petru Maior” din Reghin/ISJ Mureș) și Adrian Budău (student la Universitatea din București). 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Noi categorii de personal didactic incluse la plata cu ora

1 lună 1 săptămână ago
10 Sep 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a semnat ordinul pentru aprobarea Normelor metodologice privind salarizarea prin plata cu ora pentru personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control, precum și pentru cadrele didactice metodiste din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat și unitățile conexe.

Formulele de calcul s-au păstrat ca în anii trecuți, astfel încât veniturile profesorilor încadrați în regim de plată cu ora cresc în același ritm cu salariile, respectiv cu 25% mai mult față de începtul anului școlar precendent.

Ca noutate, au fost incluse două categorii de personal care își vor desfășura activitatea în baza unui contract civil de furnizare servicii pentru activități independente ocazionale. Astfel, vor fi remunerate în regim de plata cu ora următoarele activități:

- activităţile desfăşurate de cadrele didactice metodiste din unităţile de învăţământ preuniversitar care participă la inspecțiile curente, inspecţiile de specialitate şi speciale pentru acordarea gradelor didactice II şi I sau la inspecţia curentă şi specială pentru acordarea gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor, în cazul în care aceste inspecţii nu se pot asigura de către inspectorul școlar din inspectoratul școlar;

- activitatea desfăşurată de membrii comisiilor de examen în vederea acordării gradelor didactice II şi I pentru maiştri-instructori, antrenori, educatori-puericultori, educatoare şi învăţători din unităţile de învăţământ preuniversitar-centre de perfecţionare.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Mesajul ministrului Educației Naționale, Valentin Popa, cu prilejul deschiderii anului școlar 2018-2019

1 lună 1 săptămână ago
10 Sep 2018

«Dragi elevi, profesori și părinți,

Anul școlar 2018-2019 începe într-o zi care ne duce cu gândul la simbolul succesului în învățământ. Ziua de azi coincide cu nota 10 din catalog pe care sper să o obțină fiecare elev care trece astăzi pragul școlii.

Cadrelor didactice le urez succes în misiunea lor de a fi călăuze pe drumul cunoașterii.  Școala începe anul acesta cu 124 de dascăli care au obținut nota 10 la examenul de titularizare, ei alăturându-se multor altor profesori de 10 care activează deja în sistem. Vreau să-i felicit pe toți pentru performanța și dăruirea de care au dat dovadă și să le mulțumesc tuturor angajaților din învățământ pentru efortul pe care îl depun, zi de zi, în conturarea unui sistem educațional de calitate!

Părinților le doresc spor în tot ce vor face și bucurii din partea voastră, a elevilor, astfel încât rolul lor în lume să fie unul nobil, conectat, prin voi, la România de mâine.

Nevoia de cunoaștere este una vitală în zilele pe care le trăim și, de aceea, suntem profund preocupați să asigurăm șanse egale la educație tuturor copiilor din România.

Elevii claselor I-VI beneficiază, din acest an școlar, de manuale noi. Mai mult, elevii vor avea manuale noi pentru 26 de discipline la care nu au existat manuscrise în ultimii 20 de ani.

Alături de colegii din Guvern, am depus toate eforturile pentru ca profesorii să primească, încă din luna martie 2018, salarii mai mari. În plus, am decis să fie plătiți și pentru munca extraordinară pe care o depun în organizarea olimpiadelor, iar pentru cadrele didactice implicate în organizarea examenelor naționale am majorat cu 60% sumele pe care le primesc pentru această activitate.

Pentru a-i susține pe tinerii de liceu din mediile defavorizate, Ministerul Educației Naționale a majorat ajutorul prevăzut în programul „Bani de liceu”, iar absolvenții din mediul rural au putut candida, în premieră, pe locuri speciale în facultăți. 

Acestea sunt doar câteva dintre măsurile noi pe care le-am luat în ultimele luni pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ. Mai mult, în săptămânile următoare, vom majora și bursele pentru elevii cuprinși în învățământul profesional și dual.

Vă asigur că vom investi în continuare în educație, astfel încât respectul și statutul nobil al profesorilor să fie reconfirmate în societate, iar elevii să beneficieze de un act educațional de calitate, în drumul lor spre performanță.

Vă urez an școlar cu multe împliniri!»

Valentin POPA

Ministrul Educației Naționale

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Agenda ministrului Educaţiei Naționale, Valentin Popa, pentru ziua de luni, 10 septembrie (începerea anului şcolar 2018 - 2019)

1 lună 1 săptămână ago
09 Sep 2018

Ministrul Educaţiei Naționale, Valentin Popa, va participa luni, 10 septembrie, la deschiderea festivă a cursurilor noului an şcolar în județul Harghita, având următorul program:

  ora 9:00 - Ceremonie de deschidere a noului an școlar la Colegiul Național „Octavian Goga" din Miercurea Ciuc

  ora 11:00 - Ceremonie de deschidere a noului an școlar la Școala Gimnazială „Márton Áron" din Sândominic (comuna Sândominic).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Rata finală de promovare în a doua sesiune a examenului de Bacalaureat 2018 (după soluţionarea contestaţiilor) este de 29,7%

1 lună 1 săptămână ago
05 Sep 2018

Rezultatele finale înregistrate în sesiunea august-septembrie a examenului naţional de Bacalaureat 2018, după soluţionarea contestaţiilor, indică o rată de promovare de 29,7%. În raport cu rata de promovare generată de rezultatele iniţiale (26,9%) se constată o majorare de 2,8%, iar în raport cu procentul final din sesiunea a II-a de anul trecut (28,3%), creșterea este de 1,4%. Prin urmare, au promovat examenul de Bacalaureat, în sesiunea august-septembrie, 10.589 de candidați, cu 986 mai mulţi faţă de prima afişare a rezultatelor (9.603). 

Au fost depuse 11.582 de contestaţii, defalcate astfel: proba E)a) - 3.081, proba E)b) - 138, proba E)c) - 4.366 și proba E)d) - 3.997. În medie, notele lucrărilor contestate au fost modificate cu aproximativ 0,5 puncte (în plus sau în minus).

După soluţionarea contestaţiilor, s-au înregistrat procente de promovare de peste 35% în județele Neamț (38,87%), Dolj (38,38%), Bacău (35,71%) și Olt (35,13%). În judeţele Ilfov și Giurgiu rata de reuşită a fost sub 20%. În Capitală, rata finală de promovare este de 29,95%.

În condițiile în care procesul de soluționare a contestațiilor s-a încheiat mai repede, rezultatele au fost afișate astăzi, 5 septembrie, cu o zi în devans față de calendarul inițial, atât la centrele de examen, cât și pe site-ul bacalaureat.edu.ro.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Majorarea cuantumului sprijinului financiar acordat beneficiarilor Programului național de protecție socială „Bani de liceu”

1 lună 1 săptămână ago
05 Sep 2018

Guvernul a aprobat astăzi, 5 septembrie, proiectul de Hotărâre pentru modificarea art. 2 din H.G. nr. 1488/2004 privind aprobarea criteriilor și a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului național de protecție socială „Bani de liceu".

Începând cu noul an școlar, fiecare beneficiar va primi lunar, pe toata durata cursurilor, în situația respectării tuturor condițiilor legale prevăzute, suma de 250 lei/lunar, față de 180 lei/lunar cât primea până în prezent.

De asemenea, valoarea plafonului maxim de acordare a bursei este majorată de la 150 lei la 500 lei/membru de familie, dată fiind necesitatea de a corela plafonul de acordare a sprijinului cu situația economică actuală (salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată fiind stabilit, începând cu ianuarie 2018, la suma de 1.900 lei lunar).

Prin indexarea cuantumului plafonului de accesare a programului la valoarea de 500 de lei, inclusiv, venit brut maxim/membru de familie, MEN estimează că numărul potențialilor beneficiari va putea crește semnificativ. În anul școlar 2017 - 2018, peste 33.000 de elevi au beneficiat de acest program.

Ministerul Educației Naționale va accesa fonduri europene prin Programul Operațional Capital Uman pentru susținerea și continuarea programului „Bani de liceu”, fonduri ce vor acoperi și cheltuielile realizate de statul român pentru perioada anilor școlari 2015-2018, în vederea acordării acestui sprijin financiar.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni

Aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2018 - 2019

1 lună 1 săptămână ago
05 Sep 2018

Guvernul a aprobat proiectul de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 158/2018 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2018 - 2019, ca urmare a modificării statutului unor specializări conform rapoartelor ARACIS, introducerii de noi specializări evaluate de ARACIS și actualizării unor structuri ale instituțiilor de învățământ superior, la cererea acestora în perioada 22.02.2018 - 26.07.2018.

Actul normativ adoptat în ședința de Guvern de astăzi, 5 septembrie 2018, introduce cinci specializări/programe de studii universitare de licență noi la nivel național, față de cele existente în Nomenclatorul domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare (anexa 1), și anume: Energetică și tehnologii informatice, Sisteme de transport operațional, Mecatronica sistemelor biotehnice, Informatică aplicată în ingineria mediului, Fotografie.

Totodată, proiectul adoptat cuprinde, în anexele 2-5, un număr de 27 specializări/programe de studii de licență (autorizate provizoriu) noi care vor intra în structura instituțiilor de învățământ superior, începând cu anul universitar 2018 - 2019, precum și 207 specializări/programe de studii universitare de licență care au fost evaluate periodic. Dintre acestea, pentru 99 specializări/programe de studii universitare de licență există modificări ale capacităților de școlarizare, conform rapoartelor ARACIS.

În plus, ca urmare a intrării în lichidare a unor specializări propuse de instituțiile de învățământ superior (în baza hotărârilor de senat), se reglementează și faptul că instituțiile de învățământ superior vor asigura școlarizarea studenților deja înmatriculați la specializările/programele intrate în lichidare, până la finalizarea ciclului de studii respectiv. Această situație nu a fost reglementată explicit, până în acest moment, deși a rezultat din interpretarea prevederilor legale și din aplicarea temeinică a normelor primare.

De asemenea, au fost reglementate și aspectele care vizează înmatricularea la specializările care intră în lichidare, în sensul că „instituțiile de învățământ superior nu vor înmatricula noi studenți, indiferent de modalitatea de înmatriculare, respectiv prin transfer, continuare de studii etc., la specializările/ programele intrate în lichidare”, în caz contrar putându-se ajunge la școlarizarea sine die a programului de studii respectiv, fără ca acesta să mai fie supus prevederilor legale (OUG nr. 75/2005, cu modificările și completările ulterioare).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă
daniel.tomoni
Bifat
2 ore 18 minute ago
Abonează-te la Feed-ul Ministerul Educatiei Nationale